perjantai 30. toukokuuta 2008

Kesän valoa, auringon iloa

"Zu Hause Pflegen" - aika on närståendevårdaren menestystarina. Siitä kertomaan tarvitaan vastinsanat saksaksi - zu Hause Pflegen / omaishoito - Hilfe für die Helfer / apua auttajalle. Ruotsiksi närståendevårdare / omaishoitaja. Siinä on koko villakoiran ydin ilman poliitikon selittelyä. Mitä omaishoidolla ja -hoitajalla lakitermein tarkoitetaan. Sanakirja antaa vielä tulkille ivallisen tehtävänimikkeen - Helfershelfer / apuri, kätyri.

Omaishoito mitataan rahassa ja omaishoitajan tekemä työ mitataan säästönä yhteiskunnalle. Heidän tekemänsä työ pääsee yhtä mitättömien joukkoon koulutusrahastoa koskevassa laissa. "Yrittäjänä, maatalousyrittäjänä, omaishoitajana ja perhehoitajana toimittu aika ei kerrytä työhistoriaa." Minulle se tuotti arvonimen "Varhennettu Vanhus", jota maksan varhennusvähennyksenä eläkkeestä kuin osamaksua ostetusta arvonimestä kuolemaani asti. Muu perintö on jo ulosmittauksen uhalla maksettu moninkertaisesti. Eipä sitä rahamaailman tavarataivaissa (ideaparkeissa) tyhjäntoimittajille voi muuta kertyä. Meitä varten niitä rakennetaan, kun olemme tyhjäntoimittajia. Parvekeremontti palauttaa minut hyvinvointivaltion kaatopaikalla vietettyyn aikaan loppuun asti uupuneena. 

Olen kestänyt 8 vuotta kuin zompi. Kukaan ei tunnista väsymystä. Kysytään vain kaapeleita ja digi-digiä rakennellessa: 
- Etkö sinä ymmärrä? Mitä minun pitäisi ymmärtää. Olen osallistunut projekti- ja ammattitutkintokoulutuksiin kansalaisvalmiuksen ylläpitämiseksi niin paljon puhutussa elämänikäisessä oppimisaallossa. Minusta on tuullut vain koe-eläin ja psykiatriseen hoitoon lähetettävä. 
Eläinaktivistit varastivat koe-eläimiksi tuodut Beagle-koirat. Minä olen ihmeparantunut. Olin selvää pässinlihaa, kun aloitin keskeytyksessä olleen työni hierojana. Sitä minä osaan ja jaksan. Muuttuu vain hyväntekeväisyydeksi kohderyhmänä KympinLapset. Sen täytyy onnistua. 

Olin vailla lakimiehen palveluja. Löysin nimen kirkon lehdestä. Ja eräänä päivänä luin, että hän oli kuollut. En ehtinyt ottaa yhteyttä. Hänen nimensä tuli vastaan Kuortinkartanossa. Hänelle on nimetty oma tila - Reijon sali - syöpälasten hyväksi tekemästään työstä. Maalla on kesän valoa, auringon iloa. Minulle vain kotiin kannettu mainos sitä lupaa, kun miehittäjät pitävät koko kesän parveketta työmaanaan. He ovat saaneet kilpailutetun urakan ja vievät sen loppuun yrittäjän ammattitaidolla varastaen minun parvekekesän. Kestän tämän tiedossa olevaan puutarhajuhlaan ja rippijuhlaan kutsuttuna. Kotiin en ole voinut ketään kutsua, kun en ole jaksanut muuttotavaroita selvittää. 
Joku mättää ruohonjuuritasolla, mutta ei ole tasaista Arkadianmäelläkään. Siellä mylläkkä on itse aiheutettu ja sieltä meidät pahoinvoiviksi maksajiksi määrätään.

Ei kommentteja: