maanantai 18. kesäkuuta 2012

Naisen sakko

1873: Suffragetti ja kansalaisoikeustaistelija Susan B. Anthony sai sadan dollarin sakot yrittäessään naisena äänestää Yhdysvaltain vuoden 1872 presidentinvaaleissa. Susan B.


1991-2000: sufrażystka, naisasianainen ja omaishoitaja on syntipukki tämän päivän Suomessa yrittäessään toteuttaa sukupolvenvaihdoksen yli sata vuotta suvun omistuksessa olleessa lapsuuskodissa. Miesasiamiehet ovat nousseet vastarintaan. Miesasianaiset antavat taustatukea. Ennen naisten äänioikeutta naiset olivat miesten käskyvallan alla. Äänioikeuden jälkeen nainen sai hallita rahojaan. Se antoi myös maattomille miehille oikeuden vartioida kukkaroaan.

Vanhempien kanssa tehdyllä sopimuksella olin 10 vuotta heidän hoitajansa. Hautaustoimistolta meni tilaisuus sivu suun. Riittää yhden hautausurakoitsijan onni kuolleitten sielujen metsästäjänä. Kateelliset katselivat ympärilleen, kuka seuraavaksi heittäisi veivinsä ja lähtisi autuaammille metsästysmaille.

Vieras mies tuli perimän kautta hoitamaan yhteistä omaisuutta kuolinpesänkuolinpesässä. Kätilö pysyy paketissa maailman ihanimman siskon perinnönjaon siirtyessä juhannuksen jälkeen. Ehtiihän tuon sittenkin, kun perijä ei tule kesälomalla onkimaan järvelle. 30 vuoden tuttavuus riittää aputilintarkastajana. Hänen paikkansa ovat ottaneet kunnan uusrikkaat sijoittajat omalla luvalla. 

Sain terveisiä osallistua Saunaniemen koulun oppilastapaamiseen. Ei minua siellä kaivata, on paremmat kirjoittajat ja koulunkäyneet saaresta mantereelle. Siinä ei ole mitään uutta, samalla lailla Vihtaniemestä lähdettiin aina vesitietä kouluun ja kirkonkylään. Kirjoittaja ei halunnut tietää, mitä oli lähteä oppikouluun vieraisiin nurkkin heti sodan jälkeen. Olin hänelle pentuna kova suuttumaan ja omaishoitajana vaikea työllistettävä. Öljypaasto on omakohtainen kokemus. Elintasoihmiset John ja Anu Webster kokeilivat soutamalla mökkisaareen 8 km:n matkan ja siitä tuli dokumentti.

On hyvä, kun minua ei nähdä siellä juuri tänä kesänä. On muita kiireitä osallistua kulttuuririentoihin ja kirjoittaa kirjeenvaihto saksaksi  muistellen, mitä lumoprinssi minulle opetti suomalaisesta elämänmenosta ulkopuolisin silmin katsottuna. Tunnen syntymäkuntani ihmiset, olen jakamassa perintöä heidän kanssaan. Oppirahoja on maksatettu riittämiin ja sitä mukaa kaikki muutkin kiintiöt ovat täyttyneet. Minulle riittää kahtiajakautuneen kunnan strategiat vaihtaa kuntalaiset sijoittajiin.
Olen oppinut lentämään ja kirjottamaan taivaantuuliin. Mainospaidan tekstin Kokolihaa kiireinen tavasi sakkolihaksi ja nauroi makeasti muorin paidalle.

Ei kommentteja: