keskiviikko 11. tammikuuta 2012

Terveisiä liitosta

Kiitän terveisistä liittyen Suomen presidentin vaaleihin. Tutustuin ehdokkaille esitettyihin Saksaa koskeviin kysymyksiin. 
1. Missä asioissa mielestänne Suomen ja Saksan pitäisi tehdä yhteistyötä ja millä tavalla? Loput kolme kysymystä  koskevat henkilökohtaista suhdetta ja kielen merkitystä.
Yhdistyksen jäsenenä olen äimänkäkenä siitä 6.2.2000 tapahtuneesta vallanvaihdosta silloisen yhdistyksen jäsenenä. Alku oli lupaava, saatiin naispresidentti. Samaan aikaan isäni kuoli. Mitä om.hoit. yhdistyksen ja -tukihenkilöiden kautta minulle on järjestetty on heidän oma asiansa. En ollut enää kelvollinen heidän mielestään kuulumaan heidän joukkoonsa.

Onneksi, kun yksi ovi sulkeutuu, avataan toinen ovi. Mikä on merkittävintä, on minulle aina ollut olemassa sieltä lukiovuosilta lähtien. Yhteyksistä Saksaan olen jaksanut elää. Minulla on omat kokemukseni. Isänmaa tähden/Jenni Linturi on lukukokemus sodan ajasta. Kätilö/Katja Kettu odottaa lukemista. Oma tarinani odottaa kirjoittamista.
Yhdistyksen kautta olen päässyt sisälle saksalaisuuteen jopa seurakuntaa myöten. On ollut juhlia, johin olen ollut kutsuttu. Sauli Niinistö oli puhumassa 30 -vuotisjuhlassa, jossa käytettiin simultaanitulkkausta. Nord Stream esitteli kaasuputkihankkeensa.
Olen ollut pitkällä matkalla ja tullut perille. Kieli puhuu yhdellä kotimaisella omaishoitamisesta tarkoittaen omaishoidontukea, jota maksetaan 10% :lle omaishoitajista. Zu Hause Pflegen, Hilfe für Helfer, ei tarvinne simultaanitulkkausta Suomen päättäjille.

Vaaleista on tullut sirkushuvia. Liiton terveisten perilleviemiseksi lähden äänestämään ennakkoon ja toivon, ettei Suomessa tarvita simultaanitulkin apua, kun puhutaan omalla kielellä suomeksi suomalaisille. Opettelin verkkokirjoitustaidon, etten tarvitse kirjurin apua ajatusteni esille saamiseksi. Englanti on syrjäyttänyt  oman äidinkielen sisällön. Puhutaan vain rahan ansaintavälineistä; aseista, huumeista, naisista. Savon kieli vastaa sisällöltään sitä, mitä tarkoitetaan. Saksaa savoksi ei lisännyt kielitaitoani, mutta saksalaisuudella on ollut minulle annettavaa.

Käräjä- ja hallinto-oikeudet käsittelevät valituksia, kun käsin meillä puhutaan - kun ymmärretä ei kieltä. Jostakin kertoo jo kuudes perhesurma vähälle aikaa. Rotatkin purevat toisiaan, kun tulee liian ahdasta.

PS. Kirjoitettu liiton terveisten herättämässä tunnetilassa lukkarinrakkaudella.

Ei kommentteja: