perjantai 15. tammikuuta 2010

Yhteisö

Yhteisö historiassa
"Ennen teollista vallankumousta maaseutu- ja pienkaupunkiyhteisö olivat yhteiskunnan perusyhteisöjä paljon kiinteämmässä mielessä kuin 1900-luvulla. Joidenkin tutkijoiden mielestä, esimerkiksi William McNeill, tulevaisuudessa pienyhteisöt tulevat jälleen elintärkeiksi globaalissa maailmassa."

Synnyin perheeseen kolmantena lapsena sodan aikana. Isä oli kunnan saman kutsun saaneiden nuorten miesten kanssa isyyslomalla perheestään puolustamassa valtion rajoja hyökkääjältä. Toi mukanaan saman kuorma-auton lavalla kaatuneet kummisetäni suoraan sankarihautausmaahan. Isäni sai lomaa antaakseen nimen vastasyntyneelle. Kummitätini kertoi tuosta elokuisesta kastematkasta pappilaan. Vielä tänäänkin olen kiitollinen niistä ensimmäiseen kesään liittyvistä kerrotuista muistoista.

YEAT:n näyttökansiolla 2006 oli kiire valmistua. Valitsin SWOT-analyysin nelikenttään 4
kuvaa - vahvuuteni - heikkouteni - mahdollisuudet - uhat. Ensimmäiset 3 kuvaa ovat toteutuneina positiivisia kuvia eletystä elämästä. Uhat ovat suurin este suvuntarinan jatkumiselle perheessä, kunnassa ja valtiossa. Julma jumala ahmii omat lapsensa. Jokaisella meillä samojen vanhempien lapsina on omat perheensä. Sodan jälkeen syntyi vielä viisi lasta, joten minun osuus vanhempiini on 1/8 osaa. Se oli sitä heidän vanhuudessaan minun ollessa närståendevårdare, vastuussa kaikesta, aina paikalla.

Minuun kohdistuva uhka tulikin suvun, kunnan ja valtion taholta. Kysyessäni uudessa pankissa kiinteistöyhtymän tilinavaamismahdollisuutta selvisi minulle, että minulla on YHTEISÖ. Sitä en tarvitse perustaa aivan alusta. On vain tutkittava käytännön asioita, joilla on minua pommitettu nimellisesti. Rahastajien on ollut vaikeata ymmärtää laskuja lähetellessään uusista maksukohteista, että ne kohdistuvat Yhteisöön eivätkä ole minun henkilökohtaisia maksuja. Tyynessä vedessä suuret kalat kutevat. Olen ollut kaikenlaisten huijausyritysten harjoituskohde. Päätöksistä on osoitettu valitusmahdollisuus, jonka lahjotun lopputuloksen tiedän ja siksi en valita. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö välitä, kuinka maa makaa. Savolaisittain löydän uusia vihanneksia, joita on tarjolla toripöydillä. Munakoisoo kysytään Kuopion torilla: Onko teillä makkoovoo munnoo? Toinen kielikukkanen tästä ajasta on ilimanpilluu. Ole sitten raha-asioissasi tarkka, kun munat koisoo iliman pilluu. Ning-yhteisö tutkii tulevaisuuksia verkossa, johon osallistumismahdollisuutta odottelen yli 100 vuotta suvun hallussa olleeseen yhteisöön tiettömän taipaleen takana.

Ei kommentteja: