sunnuntai 17. tammikuuta 2010

Alkutahdit

Gaida troikan alkutahdit haluan kuulla aamunavaukseksi mielenmaisemaan. Jokainen lähtee tahoilleen kertoen päämääränsä. Minun lähdöt ovat harvenneet. Pitää tehdä tikusta asiaa pakollisen viikottaisen kauppareissun lisäksi. Päivän 6.2.2000 jälkeen oli kiire jokapäiväinen. Toiset pitivät siitä huolen. Yhteinen omaisuus joutuu toimenpidekieltoon. Eräänä päivänä istun sitten sisarusten kanssa leivättömän pöydän ääressä. Vieraat miehet vastaavat toimituksesta. Isäni oli yrittänyt estää joutumasta kuolemansa jälkeen halkomistoimituksessa ruodittavaksi.

Riitelijälle lähettämäni kirjeen perusteella vaadin selvitystä, miksi vanhin veli oli joukosta poissa. Jos syy ei tule selville, minä paljastan sen. Sanavalinnasta olen hämmästynyt. Jos on aikonut jatkaa avioliittoa, on hän ollut pakotettu näin tekemään. Mies otti (otti rahaa veljen pankkikirjalla) veljeni puvuntaskusta pankkikirjan, tyhjensi tilin ja palautti pankkikirjan puvuntaskuun. Häipyi viikkokausiksi teille tietymättömille. Poliisit kyselivät ja vaimoparka teki yhteistyötä heidän kanssaan. Vanhemmilleni, veljelleni ja minulle se oli elämän varastaminen. Siksi veli ei tullut halkomistoimitukseen. Minä en riitelisi perinnöstä, mutta vaadin oikeuden toteutumista. Olin joutunut Al-Qaidan päämajaan.

Jos joku tarvitsi piilopaikka kuin Osama bin Laden, olin sen valmis antamaan ja suojelemaan omiani. Asian voin varmistaa toimitukseen liittyvistä kirjeistä. Oman kirjeenvaihdon vaati sisaren kuolinpesän selvittäjä. Sisar kuoli 53-v. Maailman ihanin sisko kysyi minulta:
- Miksi Marke sinua vihaa? 

Hämmästyn. Sitä pitää kysyä Markelta itseltään. Kohta sen jälkeen tulee tieto Marken pojan kuolemasta. Hän oli sisarusten lapsista ensimmäinen poistuja, 43-v. Tyttärenä, siskona ja tätinä on minulla paikka suvun sipulirenkaissa. Kuinka paljon minua itkettää sipulinkuoriminen, riippuu sipulin aromista. Ydinperhe on ollut äitini kasvattama ryvässipuli. Jokainen samassa juuressa kasvanut on yhtä arvokas metsäsienien mausteena. Ryvässipulia en ole etsimisestä huolimatta löytänyt. Jalostuksen tuloksena on se onnistuttu muuttamaan toiseksi ranskalaisen sipulikeiton raaka-aineeksi.
Gaida troikka antaa alkutahdit tähän päivään. Jokaiselle suon omat bisneksensä enkä anna kenenkään määrätä minun omista asioista. Minulla on tehtävä yhdistää suvun sipulirenkaat kokonaiseksi sipuliksi. Äiti ja Isä siitä ilahtuvat.

Ei kommentteja: