Rautatie
Aamuhartaus
08.04.2020
Jaana Hallamaa
Kriittinen
ajattelu on tärkeä väline korjata erilaisia epäkohtia ja edistää hyviä
asioita. Epäilevä arvioiminen estää vajoamasta itsetyytyväisyyteen.
Jatkuva arvostelun aiheiden etsiminen voi kuitenkin saada katsomaan
kaikkea kielteisessä valossa. Se voi johtaa tyytymättömyyteen, joka
tekee elämästä ankeaa. Myönteisen asenteen vahvistamiseksi on ehdotettu,
että etenkin nuorille pitäisi tarjota positiivisia esikuvia. Erilaiset
sankarihahmot voisivat olla tärkeä samastumiskohde meille kaikille.
Toiveena on, että niiden varassa löytäisimme moraalista rohkeutta
asettua vääryyttä vastaan ja saisimme uskallusta toimia oikein.
Piinaviikon henkilöiden joukossa on tällainen moraalinen sankari. Hän on Jeesuksen oppilaista suurimpana pidetty Simon, jonka aseman Jeesus tunnusti antamalla tälle uuden nimen Keefas, kallio. Hänet tunnetaan kristikunnassa kreikankielisellä nimellä Petros, Pietari. Jeesuksen tunnustuksen saanut Pietari on esikuva. Häneen liitettyjen hyvien ominaisuuksien on toivottu välittyvän edelleen uusille sukupolville. Petros-nimen erikieliset johdannaiset ovat edelleen yleisiä pojille annettuja nimiä. Lukemattomat Pekat, Petet, Perit, Peterit, Petrukset, Petterit ja Pjotrit muistuttavat yhä edelleen Pietarille annetusta asemasta ja merkityksestä. Evankeliumitekstien mukaan Pietari näyttää tietävän itsekin olevansa esikuva ja sankari. Hän moittii Jeesusta, kun tämä alkaa puhua edessään olevasta kärsimyksestä, ja käskee Jeesuksen lopettaa. Kun Jeesus sanoo kaikkien oppilaidensa pian hylkäävän hänet, Pietari vakuuttaa olevansa poikkeustapaus: Vaikka kaikki muut hylkäisivät sinut, Herra, minä en milloinkaan. Uskollisuutensa vakuudeksi hän ilmoittaa olevansa valmis kuolemaan Mestarinsa puolesta. Juudas Iskariot tunnetaan hiljaisen viikon tekstien perusteella kavaltajana. Juudas pettää kuitenkin vain kerran, kun taas Pietari pettää yhä uudelleen. Ajatellessaan olevansa toisenlainen kuin kaikki muut ja asettaessaan itsensä erityisasemaan Pietari sokaistuu pettämään Jeesuksen, jonka rinnalla hän on vain hetkeä aikaisemmin vannonut järkähtämättä pysyvänsä.
Hyvän aterian äärellä, kylläksi syöneenä ja juoneena, tutussa seurassa ystävien keskellä on ylevöittävää ilmaista päättäväisyyttä ja vakuuttaa luonteenlujuutta. Tilanne on toinen valvotun yön jälkeen, nälän kurniessa ja väsymyksen painaessa, kun on kylmissään, ahdistunut ja peloissaan, yksin vihamielisten ja epäluuloisten ihmisten keskellä. Mieleen mahtuu vain toive selvitä uhkaavasta tilanteesta ehjin nahoin, saada taas syödäkseen, pukea lämmintä ylleen ja päästä turvaan lepäämään. Pietarin kohdalla tarvitaan kolme nukahtamista ja Jeesukselle annetun lupauksen pettämisestä muistuttava kukonlaulu havahduttamaan hänet siihen, että päättäväisyyden, luonteenlujuuden ja rohkeuden aika meni jo.
Nälkä, kylmä ja väsymys heikentävät harkintakykyä. Kiire ja meteli vaikuttavat samoin. Kukaan ei halua jäädä yksin. Useimpien on vaikea vastustaa arvostetun auktoriteetin tahtoa. Meitä on helppo manipuloida myöntymään enemmistön kannalle, mutta emme yleensä huomaa sitä. Kun on aika toimia, meitä eivät ohjaa niinkään ihanteet kuin tilanteen vaatimukset. Pietarin virhepäätelmän - vaikka kaikki muut, minä en milloinkaan - ytimessä on myönteistä minäkuvaa ylläpitävä itsepetos. On tuskallista tunnustaa, ettei edusta sankarillista poikkeusta vaan ihmisten enemmistön toimintaa ohjaavaa sääntöä: fyysinen epämukavuus ja henkinen paine murentavatvakaatkinpäätökset.
Pietarin meille tarjoama ihanne ei ole hänen vakuutuksessaan: Vaikka kaikki muut, minä en milloinkaan. Pietari on ihanne siksi, että hän havahtuu itsepetokseensa ja puhkeaa kyyneliin. Loukattu ylpeys ei saa Pietaria eristäytymään muista, niin kuin Juudas teki, vaan palaamaan viimein takaisin. Pietari palaa Jeesuksen seuraajien yhteyteen siitäkin huolimatta, ettei hän voi enää osoittaa Jeesukselle olevansa kallio ja opetuslapsista ensimmäinen.
Hartauden musiikkina virsi 56: 6-7,10
Virsi alkaa sanoin “Tutkimaan, oi Jeesus, auta”
Piinaviikon henkilöiden joukossa on tällainen moraalinen sankari. Hän on Jeesuksen oppilaista suurimpana pidetty Simon, jonka aseman Jeesus tunnusti antamalla tälle uuden nimen Keefas, kallio. Hänet tunnetaan kristikunnassa kreikankielisellä nimellä Petros, Pietari. Jeesuksen tunnustuksen saanut Pietari on esikuva. Häneen liitettyjen hyvien ominaisuuksien on toivottu välittyvän edelleen uusille sukupolville. Petros-nimen erikieliset johdannaiset ovat edelleen yleisiä pojille annettuja nimiä. Lukemattomat Pekat, Petet, Perit, Peterit, Petrukset, Petterit ja Pjotrit muistuttavat yhä edelleen Pietarille annetusta asemasta ja merkityksestä. Evankeliumitekstien mukaan Pietari näyttää tietävän itsekin olevansa esikuva ja sankari. Hän moittii Jeesusta, kun tämä alkaa puhua edessään olevasta kärsimyksestä, ja käskee Jeesuksen lopettaa. Kun Jeesus sanoo kaikkien oppilaidensa pian hylkäävän hänet, Pietari vakuuttaa olevansa poikkeustapaus: Vaikka kaikki muut hylkäisivät sinut, Herra, minä en milloinkaan. Uskollisuutensa vakuudeksi hän ilmoittaa olevansa valmis kuolemaan Mestarinsa puolesta. Juudas Iskariot tunnetaan hiljaisen viikon tekstien perusteella kavaltajana. Juudas pettää kuitenkin vain kerran, kun taas Pietari pettää yhä uudelleen. Ajatellessaan olevansa toisenlainen kuin kaikki muut ja asettaessaan itsensä erityisasemaan Pietari sokaistuu pettämään Jeesuksen, jonka rinnalla hän on vain hetkeä aikaisemmin vannonut järkähtämättä pysyvänsä.
Hyvän aterian äärellä, kylläksi syöneenä ja juoneena, tutussa seurassa ystävien keskellä on ylevöittävää ilmaista päättäväisyyttä ja vakuuttaa luonteenlujuutta. Tilanne on toinen valvotun yön jälkeen, nälän kurniessa ja väsymyksen painaessa, kun on kylmissään, ahdistunut ja peloissaan, yksin vihamielisten ja epäluuloisten ihmisten keskellä. Mieleen mahtuu vain toive selvitä uhkaavasta tilanteesta ehjin nahoin, saada taas syödäkseen, pukea lämmintä ylleen ja päästä turvaan lepäämään. Pietarin kohdalla tarvitaan kolme nukahtamista ja Jeesukselle annetun lupauksen pettämisestä muistuttava kukonlaulu havahduttamaan hänet siihen, että päättäväisyyden, luonteenlujuuden ja rohkeuden aika meni jo.
Nälkä, kylmä ja väsymys heikentävät harkintakykyä. Kiire ja meteli vaikuttavat samoin. Kukaan ei halua jäädä yksin. Useimpien on vaikea vastustaa arvostetun auktoriteetin tahtoa. Meitä on helppo manipuloida myöntymään enemmistön kannalle, mutta emme yleensä huomaa sitä. Kun on aika toimia, meitä eivät ohjaa niinkään ihanteet kuin tilanteen vaatimukset. Pietarin virhepäätelmän - vaikka kaikki muut, minä en milloinkaan - ytimessä on myönteistä minäkuvaa ylläpitävä itsepetos. On tuskallista tunnustaa, ettei edusta sankarillista poikkeusta vaan ihmisten enemmistön toimintaa ohjaavaa sääntöä: fyysinen epämukavuus ja henkinen paine murentavatvakaatkinpäätökset.
Pietarin meille tarjoama ihanne ei ole hänen vakuutuksessaan: Vaikka kaikki muut, minä en milloinkaan. Pietari on ihanne siksi, että hän havahtuu itsepetokseensa ja puhkeaa kyyneliin. Loukattu ylpeys ei saa Pietaria eristäytymään muista, niin kuin Juudas teki, vaan palaamaan viimein takaisin. Pietari palaa Jeesuksen seuraajien yhteyteen siitäkin huolimatta, ettei hän voi enää osoittaa Jeesukselle olevansa kallio ja opetuslapsista ensimmäinen.
Hartauden musiikkina virsi 56: 6-7,10
Virsi alkaa sanoin “Tutkimaan, oi Jeesus, auta”
Doc Martin Jakso 6: Perheasioita
Kausi 2, 6/10. Perheasioita. Martinin vanhemmat ilmaantuvat yllätysvisiitille, mutta mies ei tunnu siitä ilahtuvan. Tulivatko he tänne asti vain sopua hieromaan, sitä Martin ei usko. Ihmeiden aika ei ole tosiaankaan ohi. (U)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti