keskiviikko 26. elokuuta 2009

Musta gaselli

Aamujen aamu valkenee kuin elämä Wilma Rudolphille. Hän sairasti lapsena polion ja päätti tulla urheilijaksi. Joutopäivät ovat ohitse: "Pitää lähteä antamaan Iitalle pillereitä, että kykenee lypsylle." Ierikan sukupolvenvaihdos oli mennyt ohitse. Ei osannut sitä järjestää käytännössä. Kuinka pientilallinen järjestäisi tämän seuraavalle sukupolvelle? Taavetti kyseli, onko Ierikalla niin viisaita poikia. Ei ollut pojista eikä tytöistä puutetta, vaan isännän haluttomuudesta luopua. Ei ehtinyt päättää aikanaan ja nyt on vain sanat jäljellä ja tyhjät farkut, jotka olivat tyhjät jo eläessä. 

Isäni oli viisas mies, liian rehellisen viisas. Hän aina ääneen ihmetteli viekkaudella ja vääryydellä itselle etuuksien keplottelijoista: Kyllä ne ovat viisaita. Tyhmiä ja tyhmemmiksi tulevat. On aika pestä ikkunat. Viimeksi pyysin pesijän palvelunvälityskeskuksesta, jota olin minäkin puuhaamassa osallistuen projektiin. Yhdestä numerosta voisi kysyä apua ja neuvoa. Palvelusetelin kaupunki vei omalla tavallaan. Kun työn näin ja kuuntelin siihen liittyvän urputuksen, tulee mieleen projektiin värvätyistä vapaaehtoisista sanonta: 
- Saada haluttomia tekemään mahottomia. 
Tiedän periaatteeni, että laissa pitäisi kieltää 5-kymppisiltä ikkunanpesu. Saattaa kiipeäminen korkealle ja kurkottelu pyörryttää, mutta en noudattanut lakia. Muut syyt estivät työn etenemisen. Olen hengittänyt juuri sen verran, että olen elossa. Silmät kiinni valveilla on näkymä harmaa. Aamulla näin valkean läikän harmaudessa. Hengityssession aikana olen katsellut ilotulitusta. Ikkunan avaimet ovat hukassa tai eivät ole pysyneet paikallaan, missä viimeksi olen ne nähnyt. Katson kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat. Olen jo menossa sänkyyn ottamaan pikasession. Se parantaa muistia. Mutta katsonpa vielä sieltä ja siellä, siellähän väinö on avainten kanssa. 

Aloitan ikkunanaukaisun alhaalta ja totean. Saranat ovat ruostuneet ja ulkomaalauksessa ovat pokat liimautuneet kiinni. Kuolleet kärpäset ja pölyn imuroin ikkunoiden välistä. On puoliksi tehty pesua varten, kun saan jonkun katsomaan, miksi kaikki ikkunat eivät aukea. Onko minulla poliosokerin aiheuttama lievä polio, olen sitä miettinyt, kun jalat eivät jaksa. Eikä se jaksaminen mihinkään lisääntyisi, vaikka kaikki nivelet korvattaisiin tekosellaisilla. Nettiyhteyskin tilttaa, mutta en kysele syitä. Sanovat vain, ota modeemi ja digiboksi kainaloon ja tule dna-liikkeeseen mittauttamaan laitteiden kunto. Jossakin vika oli, nyt voin jo kirjoittaa. Ikkunanpesu on kesken ja jääkin. Päällisinpuolin tavarat paikoilleen ja verhoja ikkunaan. 

Mitä meille on aina syötetty, sitä me olemme. Antibiooteilla terästettyä lihaa, marinoitua vanhaa kanaa ja kaikkea syötävää. Lihaan tuli vastenmielisyys sairastaessani keuhkoputkentulehdusta. Lääkkeet eivät tehonneet. Lopetin lihansyönnin ja parannuin. Niin yksinkertaista se on, kun katsoo tehotuotannosta dokumentteja. Samoja todistusaineistoja löytyy dopingvoittojen jälkeen. On suudeltu maata, tuuleteltu ja palkittu. Huomenna on paljastusten aika. 

Kuka käytti tarjottua rahaa vaaleissa, sekään ei ole rikollista. Tilit on tyhjennetty, mutta minä sukupolvenvaihtajana olen maksumies pelastaessani perintömme muiden käyttöön. Minua pitääkin näin kohdella, sillä omaishoitoa ei tulisi olla. Kylä saisi kerrankin puhua sydämen kyllyydestä. Vaikka on 8 perillistä, sinne vanhemmat joutuivat vaivaistalolle köyhäinhoitoon. Kunta ottaa välityspalkkion vanhempieni säästämästä omaisuudesta hoidosta tai hoitamattomuudesta. Show must go!

Ei kommentteja: