tiistai 4. lokakuuta 2011

Mielikuvamainonta

Wikipedia:
Mielikuva on havainnon kaltainen elämys tai mentaalinen representaatio,
johon ei liity kuitenkaan mitään ulkoista ärsykettä, joka toimisi havainnon kohteena.
Mielikuva eroaa hallusinaatiosta, joka on myös havaintoelämys ilman havainnon kohdetta, ainakin siinä suhteessa, että mielikuvia voimme muodostaa ja muokata vapaasta tahdostamme.

- Minä tulen. Olin pyörtänyt pyhät sanani, etten koskaan olisi vanhempieni omaishoitajana sen harjoitteluajan jälkeen kesällä 1989, kun tili oli miinuksella - 20 000 mummonmarkkaa. Olin allekirjoittanut kauppakirjan Käsityöläistalon työhuoneosakkeesta. Toinen sopijapuoli oli kaupunginjohtaja ja kaupungin lakimies. Olen päivittänyt tuon tilanteen esityksessä, jossa pohdittiin EU:n tulevaisuutta ja loppua.
- Sitten koko Eu loppuu, kun ruvetaan elämään kuin viimeistä päivää.
- Sehän on tarkoituskin, mutta lystiä on ollut.

Halvaantunut äiti patisteli minua lähtemään takaisin sinne, mistä olin tullutkin.
- Mene pois, eihän kukaan voi lopettaa työntekoa hoitaakseen vanhoja ja sairaita kotona. Äiti halusi laitokseen lopullisesti.
- Mihinkä isä sitten joutuu?
- Tulkoon mukaan laitokseen.
- No, sitten tulen minäkin. Äidin on kuitenkin allekirjoitettava hakemuksensa laitoshoitoon.
- Ei se onnistu, kun kirjoittava käsi on halvaantunut. Tarvitaan pitkä paperi pitkälle allekirjoitukselle.
- Hankin kokonaisen rullan, että allekirjoitus mahtuu kokonaan.

Ei tullut allekirjoitusta eikä laitokseen lähdöstä puhuttu enää sen jälkeen. Edellinen allekirjoitus oli vain puumerkki lahjakirjassa. Hän lahjoitti omasta puolestaan osuutensa lapsuuskodista lapsilleen. Isä teki saman omasta puolestaan. Minun mielikuvani oli 1/8 osuudella huikea.
- Olen Euroopan omistaja.
Tuosta ajasta on kulunut 25 vuotta. Toisten mielikuvien mukaan on täytynyt elää markkinavoimille ja mielikuvien markkinamiehille. On tultu mielikuvamaailmaan, josta ei mielikuvitusta puutu, vaikka Wikipedia kehoittaa katsomaan
  1. Havaitseminen
  2. Kognitiivinen psykologia
  3. Mielikuvitus
Tämä psykologiaan liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.
Yritän tehdä parhaani kuin Sofia-neidin syntymäpäiväkutsujen James. 
- Presis, kuin aina ennenkin, sanoo Sofia-neiti.
- Kuin ennenkin, vahvistaa James vastaanpanematta.

Ei kommentteja: