lauantai 13. kesäkuuta 2009

Karjalan kartat

Maanmittauslaitos on avannut uuden palvelun kurjasta Karjalasta. Se avasi maanmittauslaitoksen palvelut tehtävästä toimituksesta rajojen sisällä, Suomi-neidon haameen alla. Lohkomishakemukseen tarvitaan kaikkien osakkaiden allekirjoitus. Halkomisen riitatilanteeksi voi hakea yksi osakas yksikseen. Tässä ollaan tämän päivän sukupolvenvaihdoksissa. 
Olen törmännyt omaishoitajiin, joilla kaikilla on sama kokemus perinnönjaosta. Omaishoitaja nyljetään elävältä ja nostetaan kepin päähän kaikkien halveksittavaksi. Nyt minä tiedän millainen hoitaja olin isälleni ollut tätini mielestä. 
Täti sairastui ja pelkäsi hoitajana ollutta poikaansa, että poika tappaa hänet tai itsensä. Täti sai mielialalääkkeet ja viikon lepopaikan vuodeosastolla. Siellä hän puhui hoitajat puolelleen, että olin häntä hulluksi leimaamassa. Tämä sopi hoitajille mennä sairaan mielikuviin. Viime päivien poliisisarjat olen katsonut tarkkaan. Toinen seurattava on sairaalasarjat, kuinka yksityiselämä tuodaan työpaikalle. Saman olen havainnut eduskuntatyöskentelyssä. Viedään omat asennevammat mennessä ja tuodaan tullessa katu-uskottavuuteen. "Nyt putosi leuka kengälle." - Mahtavaa!

Rastor Oy
Suorittajakohtainen arviointipöytäkirja
Yrittäjän erikoisammattitutkinto
Tutkinnon osat
1. Yrityksen toiminnan suunnittelu ja johtaminen - HYVÄKSYTTY
2. Inhimillisten voimavarojen kehittäminen - HYVÄKSYTTY

Loppuarviointi perusteluineen:
"Tutkinnon suorittajan laaja näyttökansio pohjautuu toimintaevidenssin oheella runsaaseeen omaishoitokysymyksiä käsittävään kirjeenvaihtoon eri sidosryhmien kanssa. Näytölle on ominainen, polveileva tapa esittää omaishoidossa vastaan tulevia ongelmia kuvakollaasien, päiväkirjamerkintöjen, eri viestimin tapahtuvan kirjeenvaihdon, kirjallisuuslainausten, sarjakuvaintuitioiden sekä jopa kansainvälisessä rikostutkinnassa esiintyvien menettelytapojen valossa."

Jo Karjalan kunnailla lehtii puut keväällä 2009. Kotirannan koivut ovat muisto vain toisella kotimaisella "Björkarna där hemma". Ylistämällä alistetut omaishoitajat on vaiennettu. Omaishoitoa ei ole käsitelty kansainvälisessä rikostutkinnassa esiintyvien menettelytapojen valossa. 
Nyt on omaishoitajan vuoro puhua tai kirjoittaa omaishoitamisesta Suomessa näyttötutkintomestarin haistaessa palaneen käryä kokoamastani näyttökansiosta. 

Oli kesä 2006. Minulla oli kiire tiivistää näyttökansio Sukupolvenvaihdoksen SWOT-analyysiksi nelikentässä. Vahvuuteni - Heikkouteni, Mahdollisuudet - Uhat. Projektityö avautui potentiaalisten ongelmien ja mahdollisuuksien analyysissä. Kiirehdin, muuten siitä olisi tullut sukutarina alkaen Augustista ja Mariasta 1800-luvulta lähtien. Suomi-neito oli suurruhtinaskunta, Venäjän keisarin ja kenraalikuvernöörin nöyrin alamainen. Vai oliko? Kyseenalaistiko kukaan vallitsevia olosuhteita?
Tunnen ihmiset, kun olen jakanut perinnön heidän kanssaan 1/8 omistusosuudella vanhemmistani. Minulle he olivat minun kunnioittamani vanhemmat, äitini ja isäni.

Ei kommentteja: