perjantai 11. lokakuuta 2013

Oma kuva

Aamun ajatus
Maailmalla on merkillinen tapa
raivata tietä hänelle, joka
puheillaan ja teoillaan osoittaa
tietävänsä minne on menossa. 


Tyttöjen päivän oma kuva kertoo mahdollisuuksien olevan tallella. Tyttöjen paikka on koulussa kolmansissa maissa yhtä hyvin kuin meillä hyvinvointivaltioksi itsensä lukevaksi Suomessa. 
Jos kuolemanrangaistus olisi vielä käytössä, kivitettäisi menosuunnan tietävä vanha nainen joka aamu viihteeksi kivittäjille.
Seuraan Amerikan presidenttivaaliehdokkaiden väittelyä kuin omaa amerikkalaista oikeuden käyntiä. Kaikkea sanomaani ja tekemääni käytetään minua vastaan, milloin mihinkin tekosyyhyn vedoten. Eriarvoisuus on lähtöisin köyhästä syntyperästä torppari-isovanhempien lapsenlapsena. 
Talollinen lausui isoisälleni kuolemantuomion vangitun vaatturipojan sijaan. Elettiin sodanjälkeistä aikaa ja uusi sota oli tulossa. Isäni joutui nyt kohteeksi, kun ei kuulunut suojeluskuntaan. Säästyi kuitenkin sotaoikeudelta ja Kohtauksesta metsässä.  Tuli elävänä takaisin kuin toisetkin isät. Talolliset olivat kuitenkin enemmän sotineita kuin tykinruuaksi kutsuttu omistamaton luokka.

Mitä tässä maassa puuhataan, sitä pitää kysyä itseltään. Yllättävissä tilanteissa kaupan kokovartalopeilissä olen kohdannut kiireisen tuntemattoman naisen. Vasta liian suureksi käyneestä, vanhasta toppatakista tunnistan tuimakatseisen naisen. Sehän olen minä ITE. Uudet rillit nenällä ei saa suuta hymyyn. Hymynaamahymiöön ei ole mitään syytä. Oman ilmeen omistajaohjauksessa vastaan ilmeestäni itse.
Hymyilee kuin Hangon keksi oli ennen hymiöitä korviin asti ylettyvän hymyn slogan.

Mitään syytä surureunuskuviin ei ole, vaikka norsunkyyneleet ovat valuneet pitkin poskia. YLE Fem esittää toisenlaisen omistajaohjaustarinan.


Seportaasi: Mökkipahasesta linnan saleihin
Aika aikaa kutakin löytää linkki linnan saleihin. Olkoon linkki  Kikattava Kakkiainen (S): 29.08.2016 09.30 ma 29.08.2016 09:30 YLE Areena  mökkipahasen tilalla hiekkalinnojen rakentamisesta ja toisten niiden hävittämisestä. Palataan tähän päivään Aleppossa.

Kiehtova maailma: Kartanon vuosi 
1/3. Chatsworthin kartano Englannin maaseudulla on ollut saman suvun hallussa vuosisatoja. Valtavan rakennuksen kunnossapito on kallista puuhaa, joten osa tiloista on avattu yleisölle pääsymaksua vastaan.

Englannissa ja Suomessa on erilaiset perinteet maaseudulla saman suvun hallussa olleille kartanoille ja lapsuuskodeille. Johtuuko se valtiomuodosta vai yhteiskuntaluokista? Aateliset omistivat kartanoita, johon mökkiläiset sijoittivat sanansa pihapiiristä: olla kartanolla. 
Kunnalla on ollut suuri rooli sijoittaessaan kunnanmökkiläisiä ennen itsenäisyyttä ja sodan jälkeen Ryysyrantoihin ja Putkinotkoihin. Vakituisen asutuksen muodostuessa viljeltiin maata ja hoidettiin karjaa. Leivän lisäksi kalastettiin omiksi tarpeiksi. Kaikki ylimääräinen jaettiin niille, jotka eivät viljelleet maata, hoitaneet karjaa eikä kalastaneet edes mato-ongella. Ruokaa ei heitetty roskiin, vaan possut kaikkiruokaisina söivät samaa kuin isäntänsä ja emäntänsä.

Aika muuttui, pellot pakettiin ja lehmistä maksettiin tapporaha. Vanhat ja sairaat viljelijät saivat näistä toimenpiteistä korvauksen. Perunapelto ei saanut tuottaa yhtään ylimääräistä jaettavaksi niille, jotka olivat muuttaneet kaupunkiin eikä kunnanmökkiläisten suurelle lapsilaumalle.

Jokapäiväisestä raatamisesta vapautettuna jäi vielä metsän marjat poimittavaksi ja kalat kukkoihin leivottavaksi. Sitä etuutta käyttivät kesälomalaiset mökiltä palatessaan hyväksi. Valmiiksi poimitut marjat ja kalakukot käytiin noutamassa kuin luontaisetuna työn kutsuessa hoitamaan virkaansa. Samalla vanhemmille kerrottiin lapsista kuultuja itse sepitettyjä juttuja. Kesätyössä Ruotsissa jne.

- Voisiko Vihtaniemellä yöpyä ja viettää lomaa? kysyi minulta hyvän osan itselleen valinnut maria vanhempien muutettua kirkonkylään. He tarvitsivat jo silloin apua kotona selviämisessään. Lapsuuskoti oli ollut jo kylmillään monta vuotta.
- En voi luvata sinulle sellaista, eihän siellä kukaan ollut tehnyt kevätsiivousta eikä tulisija ollut lämmityskunnossa. Kukaan ei keitä, paista, lämmitä saunaa eikä tuo juomavettä kirkolta. 
- No, kun eno lupasi, että sinulle on mökkiä tässä niin kauan kuin minä elän.
Onhan siellä autio mökki, mutta ne palvelut puuttuvat, joihin sinä olit tottunut vanhempien siellä ollessa. Eikä paremmin ole oman lapsuuskotisi kanssa. Kukaan ei ole siellä vastaanottamassa tulijaa.

Eletään tätä aikaa. Maalta on ollut lähdettävä työn perässä kaupunkiin ja ruuhka-Suomeen. Kunta on myynyt rantansa sijoittajille niin tarkaan, että meidän ranta nähtiin jo sijoittajien viihde- ja vapaa-ajan viettoa varten kunnan pienellä ja EU:n suurella rahalla rakennetuksi huviveneiden satamaksi. 
Tarvitsin jo pyytää nuorten apua pitämään puolensa perintöosan käytöstä. He keskeyttivät sijoittajien suunnitelmat eikä kukaan ole luovuttanut rantaansa tähän tarkoitukseen. Tiekartta Länsirannalla jatkuu. Kunta naapurina, tiekunta isäntänä ja kunnan uusrikkaat mökkiläiset edunsaajana laskuttavat omistamastani "Lomakiinteistöstä lakisääteisiä maksuja". 

Kassavahtien vastuut ovat siirtyneet ylivarojen eläneiden pankkien pelastamiseksi. Nuorten naisten vastuulle on jäänyt kuntauudistuksen toteuttamine ja sotepalvelujen järjestäminen. Ei pelasteta edes yhtä alkuperäisasukasta, joka kunnioitti isäänsä ja äitiänsä neljännen käskyn mukaan. Saman käskyn selitysosan varassa ollaan opintomatkalla kiinalaisessa helvetissä. Jatkakaa! Tuusniemen Joulu 2014 on tähän asti. Minun Jouluni 1990 on tästä eteenpäin. 14.12.2014

Ei kommentteja: