perjantai 6. huhtikuuta 2018

Päiväkonsertti

Jonas Kaufmann ja Puccini

Saksalainen tenoritähti Jonas Kaufmann Milanon La Scala -oopperan lavalla. Illan teemana oli säveltäjä Giacomo Puccinin elämä ja musiikki, mm. teoksista Le Villi,Tosca, Madama Butterfly, Lännen tyttö ja Turandot.

Nessun Dorma alkaa 1.20.00

Kukaan ei saa nukkua.
Sinäkin, prinsessa,
kylmässä huoneessasi,

katsot tähtiä,
jotka värähtelevät rakkaudesta,
ja toivosta.
Mutta kukaan ei tiedä salasuuttani.
Kukaan ei saa selville nimeäni.
Kuiskaan sen sinun huulillesi,
kun päivä valkenee.
Ja suudelmani katkaisee hiljaisuuden,
jonka ansiosta sinusta tulee minun.
Väisty, yö!
Sammukaa tähdet!
Sammukaa tähdet!
Aamun sarastaessa,
voitto on minun!
Voitto on minun! 

Nessun Dorma alkaa1.45.40 rusetti pois kiristämästä.

Kukaan ei saa nukkua.
Sinäkin, prinsessa,
kylmässä huoneessasi
katsot tähtiä,
jotka värähtelevät rakkaudesta
ja toivosta.
Mutta kukaan ei tiedä salaisuuttani.
Kukaan ei saa selville nimeäni.
Väisty, yö!
sammukaa,.....
Jonas sekosi sanoissa
kun päivä valkenee
'häh'
Ja suudelmani
katkaisee hiljaisuuden,
jonka ansiosta sinusta tulee minun.
Väisty, yö!  
Sammukaa, tähdet!
Aamun sarastaessa
voitto on minun.
Voitto on minun!
- suomennos Eija Hirvonen  

PS. Joonas ei vajonnut maan alle. Hymyillen ja syvin kumarruksin hän otti raikuvat ablodit vastaan.
Samaistuin koulussa tilanteeseen, kun paukutin oikean laulun väärillä sanoilla. Kukaan muu ei tuntenut laulua, joten sain ihan itse esittää. Kapu siveli leukaansa ja hymyili sisään päin. 

Ei kommentteja: