torstai 6. maaliskuuta 2014

Antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa

VÄÄRINYMMÄRRYS

Sinä olet niin viisas, niin viisas, huu,
mua ett' ihan peloittaapi,
ja mitä taas tullevi tapoihin,
sun vertaas etsiä saapi,

Saa etsiä kuudesta kylästä,
yli kymmenen kihlakunnan,
ja jos sua löytävät viisaampaa,
niin löytävät lesken ja nunnan.

Mitä maailmasta me huolimme!
Emme siihen kuulu me enää!
Siis heitä se viisautes helkkariin
ja näytä pitkää nenää!

Hän otti mun neuvoni onkehen
ja hän tahtoni tarkoin täytti:
Hän kerran keikahti kannoillaan
ja - mulle hän nenää näytti. EINO LEINO, SATA JA YKSI LAULUA

Rukoushetkessä viikon alkaessa puhuu filosofian maisteri Kai Pihlajanmaa, Tampere. Hartauden musiikki: O ignis spiritus, es. Oxford Camerata -kuoro.
Ich habe - Ich bin eikä Ich muutu miksikään. Suomeksi 'minulla on - minä olen' riippumaton. Siksi minua halveksitaan, kun mitä minussa 'on tyhjä pää ja tuulen huuhtoma pee'. 'Kenellä on' näkyy järjenköyhyytenä, kun ei suostu jakamaan. Haluaa vain käyttää valtaa lisää ahnehtiessaan. 

Kirjoitin tekstin näkyväksi, puhutteli se minua niin voimallisesti, kun kuulin aamuhartauden 1. kerran 17.2.2014 ja odotin sen julkaisua hartauksien arkistossa. Käskyjäkään ei julkaistu arkistossa. Neljännen ukkaasin selitysosan varassa toimivat kaikki vallankäyttäjät ministereistä kansanedustajiin. Se antaa luvan arvostella asioiden huonoa hoitoa. 
Tunteet ovat inhorealistisia eikä heitä voi enää edes kuunnella. Tänään yhtä huomenna toista ja EU:ssa sulautuu massaan, eikä kukaan enää pidä huolta kodista, uskonnosta, isänmaasta. Venäjä haluaa ottaa koko Suomen entisenä sille kuuluvana alueena. Konstit on monet ostaa ensiksi maaplänttejä ja sitten heistä pidetään huolta vaikka sotimalla.

Kaksoiselämää on viimeinen ah-teksti, jonka tallensin arkistosta. Odotin mestari Eckhardin pohdiskelua riippumattomuudesta tekstiversiona. Sitä ei tullut ja kuuntelukin loppuu tuotapikaa. On otettava kynä käteen ja kirjoitettava käsin paperille kuin rovasti Matti J Kurosen aamuhartaus silloin, kun en vielä ollut verkkokirjoitustaitoinen. Kysyin vielä kirjeellä luvan, saanko julkaista tekstin pienessä vihkosessa:  

SUURIA SANOJA  pieniä askelia -julkaisu sisältää  
 kaiken 
omaishoidosta, särkymisestä ja kukkaronvartijoista.

Tämä teksti vapauttaa minut riippuvuudesta tekemisiini ja tekemättömiin ts. se vapauttaa minut jossittelusta sitkun ja mutkun ilmaisuista.

Ei kommentteja: