torstai 25. heinäkuuta 2013

Jokainen sahaa omaa oksaansa

Itsensä ylentäneet suomalaiset lukevat kuin piru raamattua päästäkseen luomakunnan herraksi. Luonnossa jokainen laji yrittää selvitä hengissä seuraavaan kesään. Maaseudun tulevaisuuden Kirkkoilevat siilit ovat tehneet hyvän valinnan eikä heitä häädetä pois. Toista on meidän ihmisten pappien, piispojen ja paavien valtakunnassa.
On vaihdettava osoitetta tietämättä, kuka siellä linkoaa ensimmäisen kiven. Vielä katkerampaa on joutua mitätöidyksi rauhanruhtinaan vahvistamalla lailla esittelijän toimesta. Olet yli-ikäinen kesken elämääsi. Olet vielä luuseri, jolle tehty työ ei kerryttä työhistoriaa. S-ryhmä kuuli meidän tämän päivän franciscus assisilaisten rukouksen tekemäällä meistä rauhan välikappaleita sponsoroimaan rauhanruhtinaan rauhantyötä.

Naamakirja ehdottelee näkökulman vaihtamista pilven päälle. Sen toteutti naapurin Tapio, kun ei jaksanut odottaa, että jonakin päivänä voisi pistäytyä päiväkahvilla meillä Vihtaniemellä kuin isänsä Eemeli 1953 lähtien. Kävi istumassa penkillä tietäen minun tulleen lomalla kotiin.

Spuren im Sand

Einmahl träume ich, dass ich mit dem Herrn am Meer
entlangging. Vor dem dunklen Nachthimmel er-
strahlen Bilder aus meinem Leben. Und hinter mir
waren zwei Fussspuren im Sand, meine eigene und
die des Herrn.

Als das letzte Bild an meinen Augen vorübergezogen
war, sah ich zurück. Da entdeckte ich, dass an vielen
Stellen meines Lebenweges nur eine einzige Spur zu
sehen war. Und das waren gerade die Kriesenzeiten
meines Lebens.

"Herr", fragte ich, "hast du mir nicht versprochen, auf
allen Wegen bei mir zu sein? Aber jetzt sehe ich
immer wieder nur eine Spur im Sand: ausgerechnet
in den schweresten Zeiten meines Lebens hast du mich
allein gelassen, gerade dann, als ich dich am meisten
brauchte?"

Er aber antwortete: "Mein Lieber, ich werde dich nie
allein lassen, erst recht nicht in Nöten und Schwierig-
keiten. Dort, wo du nur eine Spur geschen hast, da
habe ich dich getragen." Robert Huefner Lebensspuren
Ein Gruss zum Geburtstag 21.7.2013

Ei kommentteja: