maanantai 1. huhtikuuta 2013

Turhat ja tarpeelliset

Aamuhartaus 2.4. Pääsiäisviikon aamuhartauksissa puhuvat eri kirkkokuntien piispat. Piispa Jari Jolkkonen, Kuopio. Virsi 84. Virsi alkaa sanoin "Nyt se suuri päivä koitti". Vox Cantorum (sekakuoro), Heikki Seppänen (joht.), Markku Mäkinen (urut). Hartausohjelmat: Aamuhartaus 2.4

"Syyriassa on puhjennut sisällisota, kansalais- tai veljessota kuulen sunnuntaiaamun uutisista.  Aikamerkin pimputukseen viisi sekuntia ennen yhdeksää katkesi kirjaesittely kuin kananlento. Eikä se ollut enempää eikä vähempää kuin Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla. Kirja joka muutti elämäni tuli tutuksi jo 1960-luvun alkupuolella opintokerhon keskustelun aiheena yhteiskuntaluokista. Siellä mainittiin meidän oma selvittämätön sota, joka pitää muistaa. Omassa henkilöhistoriassa olen sen tuonut näkyväksi Taavetti-laatalla isovanhempien hautakivessä. Kansan kahtiajakaminen  nosti päätänsä Suomen itsenäisyyden alussa. Leppäsen Aune muistetaan nuorten miesten harjoituskappaleena."

"Jos isän veli sai nimellisen muistolaatan vanhempien hautakiveen, kun ei saanut nimellistä hautapaikkaa 1918, luvattiin isälleni kuoltua havuseppele haudalle 2000. Sitä ennen hän sai mustan silmän sairaalan sängyssä kitumalla kuollessaan. Taavetti-laatta muistuttaa sisällissodasta. Kuva mustasilmäisestä isästä kertoo vanhustenhoidon, veteraanin ja köyhäinhoidon tilasta hyvinvointisuomen kaatopaikalla. Kansalaisten pyrkimykset huolehtia perheistään on Juudaksen evankeliumin varassa. Sopia ennen kuolemaa ja jättää sovinnolla kaikki säästynyt sijoittajille. Perillisten ei tarvitsisi puolustaa maksamalla turhista toimituksista ja valituksilla oikeusistuimiin. Noudatan aamuhartauspuhujan antaamaa ohjetta.
- Tulkaa, ottakaa, viekää kaikki, mikä vietävissä on. Jättäkää minut rauhaan, älkääkä keksikö enää minulle mitään vastattavaa. Taide ja taudit on löytänyt kirjoituspaikkansa; Riverside ja Riverside Medical Clinic."

 Jumalan Karitsa
"Kahdeksan lukuvuotta vieraalla paikkakunnalla teki pääsiäisloman erikoisen tärkeäksi. Sen loman vietin aina kotona hankien keskellä. Tutuksi tuli pitkäperjantain jumalanpalvelus kotikirkossa. Eilen en päässyt tunnelmaan mukaan kuin kuuntelemalla, mikä oli radion anti. Kovin tunsin eläväni tässä ajassa kaikesta tarjonnasta huulta heittäen. Päivä on kuitenkin yhtä puhutteleva kuin v. 2000 isän kuoleman jälkeen. Mitä näinä 13 vuotena on minulle tapahtunut, on ollut yhtä kärsimysnäytelmää kuin 2000 vuotta sitten ajanlaskumme alussa."
 

Epäilty ampuja saapui satamaan samalla lautalla nuorien kanssa. Ampuminen alkoi päärakennuksen ulkopuolella. Poliisiksi naamioitunut mies saapui Utöya-saarelle nuorten kanssa samalla laivalla. Kyydissä olleet nuoret ja veneen kuljettaja eivät aavistaneet mitään. Verilöyly kesti ainakin tunnin.
Epäilty ampuja saapui satamaan samalla lautalla nuorien kanssa. Ampuminen alkoi päärakennuksen ulkopuolella. (AP)

Henkilöhistoriaan vaikuttaneet suurimmat tapahtumat olen lainanut omista blogikirjoituksista Munkkiklubilla. Kolme ristiä Golgatalla liittyy pääsiäisajan perinteeseen ajanlaskumme alussa. Tämän pääsiäisajan uutiset pyörivät Kyproksen ympärillä. Suomi-neidon osuus on rahoittaa pankkeja, muuten saari joutuu Venäjän syliin. Kovin on Suomi-neito tärkeässä roolissa suurvaltojen valtasuhteiden tasapainottajana. 

- Kristus nousi kuolleista.
- Totisesti nousi. 
Katson uusintana TV -jumalanpalvelusta. Piippaus pakottaa nostamaan katseen TV -ruutuun. Yläreunaan ilmestyy punainen nauha: Tämä on hätätiedote. Kokeilu ei edellytä väestöltä toimenpiteitä. 
Ollaan kaukaa viisaita olevinaan. Utöyan tapahtumiin johtaneet ennakkomerkit eivät saaneet hälytyskelloja soimaan. Breivik sai toteuttaa suunnitelmansa kaikessa rauhassa. Pysyy edelleen kannassaan maailman pelastajana.

"Väärään aikaan väärässä paikassa" on hyvin omakohtainen joulusta 1990 pääsiäiseen 2000. Sitä on todistanut suku, kunta ja yhteiskunta syyttämällä aina uudestaan ja uudestaan, "kun sinä olit pentuna kova suuttumaan." 
Tähän asti, ei edemmäs, on minun ylpeitten aaltojeni raja. Kirjoittaminen rauhoittaa. Voin koota sirpaleet särkyneet uudeksi ruukuksi välittämättä, mitä poliitikot keksivät omistussuhteiden jakamisesta Jumalan ja julman jumalan välillä.

Ei kommentteja: