lauantai 7. heinäkuuta 2012

Mitä tänään koulussa opit?

Kova väitös: Koulusta oppimisvaikeuksia

Kaikkein eniten koulu on opettanut minua, millaisia opettajat olivat kansakoulussa, oppikoulussa, ja ammattia opiskellessa. Opetti se myös koulutovereista, johtajaopettajista, rehtoreista ja koulusta säätelevien lakien hyväksyjistä ja lain täytäntöönpanon esittelijöistä. 

Aiheuttiko koulun ilmapiiri oppimisvaikeuksia. Sen ainakin tiedän, immateriaalinen opetus tuotti häpeää aina tähän päivään asti. Koti, uskonto ja isänmaa ovat olleet puolustettavia arvoja. Huonosti on auktoriteettien kunnioituksen kanssa. He ovat neljännen käskyn selitysosan varassa. 4. käsky: (Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit ja menestyisi siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi sinulle antaa.) KUNNIOITA ISÄÄSI JA ÄITIÄSI, ETTÄ MENESTYISIT JA KAUAN ELÄISIT MAAN PÄÄLLÄ.

 Netistä löydän tämän päivän 4 käskyä, jotka syrjäyttävät käskyjen alkuperäisen opetuksen.

Turmion Kätilöt - 4 Käskyä lyrics

Album: Hoitovirhe #

Marssin
Yli
Ylitsesi
Ja päälläsi tanssin
Ääni
Huutoni
Saa nyrkkinne taivasta takomaan

Käsken
Käskyni teidän jalat pakottaa liikkumaan
Aate
Uskosi
Sytyttää taivaat palamaan

Hakkaa, marssi, tuhoa, raivaa
Minä käsken sinä uskot

Hakkaa, marssi, tuhoa, raivaa
Minä käsken sinä uskot

Asento
Kyykkyyn
Ylös
Paikka
Istu
Maahan
Alas
Kuuntele


Rukoile armoa
Anele, polvistu ja kätesi ristiin laita
Kurjat uskottomat kuristuvat
Eikä usko teitä tahdo mukaan

Hakkaa, marssi, tuhoa, raivaa
Minä käsken, sinä uskot

Hakkaa, marssi, tuhoa, raivaa
Minä käsken, sinä uskot

Hakkaa, marssi, tuhoa, raivaan
Käsken
Marssin
Tanssin
Asento

Hakkaa, marssi, tuhoa, raivaa
Käsken
Marssin
Tanssin
Asento

Koulu ei nujertanut minun oppimishalua lopullisesti. Rienauksen olen voittanut Suurilla Sanoilla. Niiden eteen on pitänyt ottaa paljon pieniä askelia. Koulutuloksilla kilpaillaan parhaimmasta koulusta, ja kattia kanssa. Mitä sillä on merkitystä, kun lapset loppuvat ja kulttuuri, työntekeminen ovat ehdollistettuja lahjusten varaan. 
Tänään olen erikoisesti muistanut uskonnonopettajaani, josta tuli piispa. Työssä inssiä, jonka kanssa puhuimme työasioista ammattisanastolla naisvaltaisessa työpaikassa. Hän sanoi.
- Työilmapiiri puhdistuisi, jos ehtisi joka paikkassa näyttäytymään.
Viimeistä edellinen on manageri, joka sanoi olevansa tutkimuspaneelinsa manageri. Siinä oli jotakin järisyttävää vastuunottoa, menipä kirjoitukseni syteen tai saveen. Suomen tasavallan presidentti on minulle oikea presidentti ja herrasmies. 

Tunneperheeseeni mahtuvat kissat ja koirat ihmisineen kielellä kuin kielellä. Kell' onni on, se onnen kätkeköön. Onnenpotkun kohdattuani olen muuttanut suuntaa ja maisemaa. Jälkipuheet paljastavat, mitä puhujat ovat minusta ajatelleet ja toivoneet.
- lähti syöpään kuolemaan.
- joutui lataamoon.
- olet vaikea työllistettävä.
- olet hullu. 
Oppia ikä kaikki ja viisas oppii kaikilta.

Ei kommentteja: