torstai 8. maaliskuuta 2012

Mennyttä peilaten

Kansainvälisenä naistenpäivänä 2012 peilaan mennyttä elämää ennen tultuani kuvatuksi The Bookin sivulle. Onneksi Uudessa Testamentissä on suomennos, jos kuka omalla äidinkielellä mitään enää haluaa lukea tai ymmärtää lukemaansa. Hilkka Ahde on AKT:n syntipukki. En tunne taustoja, joten katson naisenkuvaa valokuvaajan silmin The Bookin sivulta "kohtaaminen kaivolla".

Eduskunnan edunvalvoja sen minulle julisti Lahden kadulla aikaisin aamulla auringon paistaessa täydeltä terältä meille molemmille. Sanoja sairauslomaalla, minä matkalla terveyskeskukseen kysymään.
- Mikä minulle on tullut?

Nämä ovat niitä kohtaamisia yllättävissä tilanteissa. Olenkin vaihtanut leiriä samaistumalla lättisyntyiseen laulajaan. On 3 -kymppinen, jolla on vielä isoisä ja isä elossa. Minulla ei ollut sitä onnea elää isoisän eläessä kuin 7 ensimmäistä ikävuotta. Hän oli kuitenkin vierihoitajani, kun isä oli sodassa ja äiti tarvitsi lapsenvahtia kahdelle vanhemmalle ja vastasyntyneelle. 
Isän sain pitää 60 vuotta, olla hänen hoitajansa 10 viimeistä vuotta. Kuva on vuodelta 1993. Olemme Viitakossa seurakunnan leirillä. Minua arvostettiin kuin profeetta omalla maalla. Tämä kuva osoittaa, että elimme sovussa. Jos meillä olisi ollut mikki kädessä, olisimme esittäneet duettoja kuin Isoisä ja Vitas. Isä veisasi virsiä odottaessaan, että kylä kaikui. Naapurin vanhat ukot antoivat aihetta, että olin heidän viihdyttäjänsä. Vastasin isän mustasukkaisiin epäilyihin.
- Ettäkö minä olisin naapurissa huoraamassa. Minulla ei ollut mitään tekoa isän naapurien kanssa. Tämän ajan voin peilaamalla järjestää uudelleen. Komukkina maailmaa kiertävä kansakoulunopettaja pistää esittelijän asialle keppikeiton tarjoilijana.
Koulutusrahastoa koskeva laki säästää tutkinnon suorittaneen stipendin (n.330 €) maksamisessa tekosyillä.
- Ikä ehdoton 61/64 vuotta, työhistoria yhtä ehdoton: Yrittäjänä, maatalousyrittäjänä, perhehoitajana ja omaishoitajana toimittu aika EI kerrytä työhistoriaa.

Tämä on minun kansainvälisen naistenpäivän teema Suomesta. 
- Kerro, kerro kuvastin, mikä on naisen paikka ja arvostus kansainvälisesti. 

Vitas - Mama

Vitas - Ave Maria

Mikä on nainen konekielellä: Poliittinen määritelmä.
- Nainen on osa demokratiaa, jonka on ensin taisteltava äänioikeutta ja sitten saada valtaa. 
Kirkkovuodessa tervehditään ensiksi Mariaa ja sen jälkeen vietetään äitienpäivää. 

Ei kommentteja: