torstai 9. kesäkuuta 2011

Väitös: Sukupuolittunut poliittinen edustus Suomessa

Tartun väitökseen "Sukupuolittunut poliittinen edustus Suomessa" kuin hukkuva oljenkorteen. Samaan kuvaan eduskunnan istumajärjestyksestä en onnistu siirtämään kuvia ja nimiä. Kohteessa klikkaus onnistuu, minä tarvitsen kaksi erillistä kuvaa, toisessa naamat toisessa nimet. Molemmissa värit ovat edustajilla omat. Hallitustunnusteluissa ääneen lausutut ajatukset vaihtavat värivivahteita kuin kameleontti. Siinä se sukupuolittunut poliittinen mielipide tutkittuna naistutkimustuloksena. 

Olin ilahtunut kuullessani ystäväni vihertymisestä Saksassa. Jopa niin pitkälle, että levitti kartan pöydälle nähdäkseen missä olisi ydinvoimaloista vapaa maa. Sinne hän haluaisi muuttaa asumaan loppuelämäkseen. Kohtalo puuttuu peliin ja aivokasvain haittaa elämää. Jopa niin pitkälle ettei kirjoittaminen käsin enää onnistu. Pyytää anteeksi koneella kirjoitettua kirjettä ja sitten ne loppuvat kokonaan. Tyttären ilmoitus isänsä sairaudesta ja samalla kiitoskirje meidän kirjeenvaihtosuhteesta on minulle merkityksellisin tuhannen ja yhden yön saduista. 

Poliitikot yrittävät ylläpitää yksityisyytensä paljastelua korvaushoitona sukupuolitetun poliittisen edustuksen kautta Suomessa. Jos puolikkaalle ei löydy kotimaasta paria etsitään ulkomailta kuin ydinvoimatonta aluetta terveelle elämälle. Terveys ei ole sairauden puutetta. Siitä rokotusohjelmat pitävät huolen. Calmet-, isorokko- ja poliorokote suojaavat minut näiltä epidemioilta, vaikka poliosokerin nieltyäni tiesin heti, ettei se ollut sopiva minulle. En tiennyt, keneltä olisin kysynyt oireista ja niin sinnittelin päivään, jolloin huusin lääkärille puhelimessa.
- Nyt olen sairastunut, pitää mennä lääkäriin.

- Olisit tullut aikaisemmin, oli lääkärin epätoivoinen kevennys tilanteeseen.
- Olen ollut terveyskeskuksessa hoidossa 2 ja ½ vuotta. En tiennyt, että minun olisi pitänyt hakea apua oikeilta lääkäreiltä minulle tuntemattomasta osoitteesta.
- Olisit tullut aikaisemmin, hän mutisee hiljaa itselleen ja kirjoittaa lähetettä tutkimukseen poliklinikalle. Siellä arvostettu koululääketieteen lääkäri katsoo minua kuin jotakin halpaa, jota makkaraksi sanotaan. Lähettävä lääkäri oli saman alan koulutettu laillistettu lääkäri  lisänä homeopatian menetelmät.
- No, mitä se homeopaatti määräsi hoidoksi?
- Antoi lähetteen ja määräsi homeopaattista kalkkia, etteivät seinät kaadu päälle.
- En ole ennen kuullut. Tiesin kokemuksesta, kalkki rauhoitti ja kestin sen ajan nahoissani, kun minua pompoteltiin lääkäriltä toiselle. Sitten pistettiin jonoon odottamaan leikkausta. 
Soitin homeopaatille tulevasta leikkauksesta sitten joskus, kun jononjärjestelijä saisi minulle ajan järjestymään.
- Väiski on hyvä puukkomies, soita hänelle ja kerro terveiset.
Tein työtä käskettyä ja sillä soitolla sovittiin leikkauspäivä. En kuitenkaan saanut sairauslomaa odottessani leikkausta, vaikka olin työhön kykenemätön. Kipukohtaus pakotti kuitenkin menemään yksityiselle tutulle lääkärille. Kyselin, voiko koululääketieteen lääkärien diagnoosi oireiden aiheuttajasta olla totta.
- Se pitää tutkia. Samalla viikolla olin jo tutkittu ja leikkauksella voisi syyn korjata. 
- Nyt en tiedä, milloinka se voisi toteutua, kun odotan ensimmäistä leikkausta.
Onhan sitä muutakin korjattavaa, ja juhannuksen edellä olin peruutuspaikalla leikattavana kolmannesta vaivasta. Sain palkallista sairauslomaa odottaessani loppukesästä uutta puukotusta.

Unohdan sukupuolittuneen poliittisen edustuksen puhuessani asiantuntijuudesta vaaleissa tai minua hoitaneista lääkäreistä. Naiset kokevat minut uhkana asiassa kuin asiassa. Ehkä siksi kun puhun ihmisistä ihmisinä sukupuolesta välittämättä. Edustuksessa on aina kysymys soidinmenoista kukkoina tunkiolla. Sukupuolella on väliä, vaikka lapset ovat tyttöinä tai poikina yhtä arvokkaita.

Ei kommentteja: