sunnuntai 22. toukokuuta 2011

"Mens sana in corpore sano" Juvenalis

Poju - Poika Saunoo lyrics video
(Poistetun videon tilalle)

"Terve sielu terveessä ruumiissa" on ruma lause ja sen korvasi kulta-leijonat heti voitonjuhlissa torilla "in vino veritas" -käytöksellään ekakertalaiset ja 16 vuotta sitten MM-kultaa voittaneet mestarit. Minulle juhlinta ei ole mitään uutta. Sinivalkoinen ääni urheiluselostajana on sammunut ja sen mukana voitonjuhlat. Ensi kevään juhlat hoitaa MTV rahalla eikä se ole enää minun osallistumismaksusta kiinni.

Käyn ahonlaitaa kuin Junnu aikanaan, ei selosta Höyry enkä halua kuulla yhtään uutista näistä tuuteista. Minulle riittää Mertarannan "herrajestas, mitä siellä nyt tapahtuu". On sopiva selostus ilmaveiviin, turvalleen tuiskahtaneelle ja valtakunnan vanhuksen kompastumiselle salatusta sairaudesta. Mitään uutta ei ole auringon alla tänään. Yötön yö alkaa Lemmenjoen pohjoisosissa. 

Näissä neuvotteluissa ei vielä Kike ole kulttuuriministeriehdokas. Karpelan mieli väsyi ministerinä, kun hänen antamansa esimerkki pyöristyvästä mahasta oli ainoa ministeriteko, jonka muistan. Kikellä olisi yhtä hyvät edellytykset Kimmonsa kautta. Hän uskoi meille salaisuuden kehonrakennuksesta. Jos siitä tulee 100 000 lisää liksaa, käytetään kiellettyjä aineita. Piikkinä haittaa vähemmän kuin pillereistä. Henkeähaukkoen katsoin ääniharavan nyrkkeilypussin hakkaamista hikihatussa. Olihan Kimmo pysynyt hengissä vankilassa Kiken tissiliiveissä viemien lihapullien ansiosta. 

On suuri ero itse hankituilla vaikeuksilla ja mielipiteen takia eristykseen joutuneilla. Primo Levi opetti minulle kaksi asiaa nähtyään ruohon vihertävän leirillä.
- Minä tuomitsen väärintekijät.
- Minä häpeän ja katson maahan. Voiko jälki olla ihmisten aikaansaama.
Sille yrittävät puolueet saada aikaan yhteisen hallituspohjan. Perästä kuuluu ja näkyy  kuin Jutin kaksoisleuka todistaa. Onko esimerkin antajalla oikeutta sanoa.
- Elä tee niin kuin minä teen, tee niin kuin minä opetan.

Avainkaulapojalla oli kaikki mahdollisuudet menestyä elämässä. Tuli tupakanpoltto tavaksi. Meni läheiselle huoltoasemalle aamukahville ja tupakalle. Vanhemmat paheksuivat ja saivat vastineen.
- Minä en jaksa, kun tekään ette edes yritä.
Isä vankilassa riparipäivänä valitti.
- Ainoa poika ja sekin uskovainen.
Perheväkivaltaan sekin liitto hajosi. Minun mitta on täysi juoppojen tarinoita.  "Tuntemattomassa tehtiin uusi vastuunjako pojan pihinän päättyessä. Selvimmälle tuli vastuu joukkueesta ja hän varoitteli esimiestä.
- Elä ota sinäkään enää, muuten joudun vastaamaan koko komppaniasta." (Ei sanatarkka lainaus, vaan tilannekomiikkaa Koskelan palauttamisesta köysissä miestensä luo.)

Ei kommentteja: