sunnuntai 27. helmikuuta 2011

Toistenpuolue 1

Isä 90 V odottaa juhlan alkua
 
Olin jättänyt isäni sairaalaan tarkkailtavaksi sekavuuden takia. Mainitsin siitä hoitajalle käydessäni illalla vielä katsomassa. Seuraavana päivänä mustan silmän näkeminen oli suuri yllätys. Kukaan ei ollut halukas siitä antamaan raporttia minulle, mitä oli tapahtunut. Pistojälki lähellä silmää osoitti, että joku siihen oli töksähtänyt. Jos se olisi tapahtunut kotona, minua olisi syytetty isän pahoinpitelystä.

Kävin passikuvassa uutta henkilötodistusta varten. Vertasin kuvia keskenään ja tyttäreni sanoi minua ukin näköiseksi. Ainakin rintani on rakastettu ruhjeille. Siitä ei ole näkyviä jälkiä. Muusta mukiloimisesta kylläkin valituksia valitusten perään. Toivoisin mielialan vihdoinkin kohoavan, kun vapaan toiminnan aikaa on rajoitettu koko 2000 -luku. The Pasific pitää katsoa uudelleen, miten sotilaat kokivat kotiinpaluun sodan jälkeen. Jokainen tavallaan sai elämänsä järjestykseen. Ilmoitustilanteessa neito kyselee, kouluttiko armeija johonkin, että siitä voisi jatkaa opiskelua. Eugen kumartuu lähemmäksi kyselijää ja kuiskaa: Opetti tappamaan japseja ja olin hyvä siinä. 

Minulla oli työni, kun palasin takaisin omaishoitoajan jälkeen. Työvoimatoimistossa minulle sanottiin. Lahdessa on yli 60 työtöntä hierojaa, joten ei kannata aloittaa. Hierojat olivat keksineet ilmoittautua työttömiksi ja hieroivat pimeästi työttömyyskorvausten lisäksi. Tuusniemellä olin vaikea työllistettävä, vaikka olin isäni omaishoitaja. Yhteiskunnassa on järjestetty rauhanajan sotatila, kuka saa tehdä työtä. Palkanmaksajat ovat loppuneet. Näin muuttuu maailma Eskoseni. Vanhempani elättivät suuren perheensä melkein luontaistaloudessa. 

Kunta houkutteli sijoittajat rannoilleen siellä alkuperäisten asukkaiden kustannuksella. Pitäisi ryhtyä sijoittajien pääomaa lisäämään rakentamalla mukavuuksia, joita ilman oli oltu 1900 -luvulta lähtien. Uimarantakin pitäisi muuttaa FI-venekisojen järjestämispaikaksi. Ja sitä en purematta niellyt. Elämä jatkuu lamasta huolimatta. Munat ne pilaantuu kanojen ei ole syytä surra.

Ei kommentteja: