torstai 6. tammikuuta 2011

Kattoteatteri 2011


Olen tutkinut tarkkaan käsikirjastoni avainteokset ja iloinnut niistä syystäkin. Kesätyttö ja Talvityttö saivat nähdä Isoisoisän ja hänen kuolemastaan kertova kirja suomennettuna on - Isoisän pikkunalle (Gray- Gabban)
Selkeät kuvat ja pieni teksti ovat minunkin vahvuuteni nelikentässä, jonka tapahtumat esitetään kattoteatterissa aika-ajoin.
Voimauttavan valokuvan ansiosta seuraava suomennos on The Book, Uusi Testamentti kuvitettuna.
 En tarvitse sanakirjaa avuksi lukiessani Kultaisella omistuskirjoituksella signeerattua  taidekirjaa; Miina Savolainen "Maailman ihanin tyttö" on tekstitetty englanniksi.
Karin Ehrnrooth "Isäni oli nuori sotilas" teksti ruotsiksi.
Munkkilatinisti herää minussa henkiin, kun katson seurakuntani "1858 -2008: 150 Jahre Deutsche Gemeinde In Finnland" valokuvakirjaa.

Vihreä talo; Nobel 2010: Mario Vargas Llosa.
Aloitan lukemaan, 22 sivua tekstiä ilman kappalejakoa. Palaan alkuun, luen ääneen ja pääsen vuoropuheluun.
Näinkö minun blogikirjoitukseni on ollut yhtä vaikeaselkoista luettavaa? Kommenteissa on pyydetty vetämään henkeä välillä. Palaan näihin tyhjennysteksteihin, sisältöä en miksikään muuta. Käytän hyväkseni koneen suomaa mahdollisuutta lisätä kappalejakoja pelkäämättä, että tuhlaan paperia ja että se loppuisi. Kommentien valvonta oli aiheellinen ottaa käyttöön. Vielä joulun edellä sain sairaan kommentin naisten suuntautuneesta mielikuvituksesta. 

Olen kaukana kavalasta maailmasta. Minua viehättää ajatus lepakkoluolasta yhden lajin lepakoiden lepopaikasta. Milloinka ihmiset käyttäytyvät keskenään kuin lepakot sukua jatkaessaan? Siitä ei tarvitse järjestää edes homoiltaa teeveessä. Kirkosta eroaminen kertoo jostakin tämän ajan ilmiöstä. Toinen seurakunta yrittää pakolla pitää omansa maksavina jäseninä. Minulla ei ole mitään syytä luopua lapsenuskosta, mutta jos minut heitetään ulos, kerjäisinkö takaisin pääsyä. Minua loukkaa pahoittelut vaihtaessani seurakuntaa toiseen omaehtoisesti eikä osoitteen muuttuessa. Onko tulossa ristiretket mielipiteen muokkauksessa?

Takana on äänetön joulu sähkökatkoksineen. Kuuntelin tarkaan piispa Irja Askolan haastattelun radiosta ennen joulua Martasta ja Mariasta. Samoin eilen vihittävän piispan saarnaa syntymän ja kuoleman äärellä. Kaikki nobelit ja väitöskirjat eivät ole minua tähän asti vakuuttaneet  tässä puolensavalitsemisessa. Antaako palkinto ja tunnustus oikeuden asettua toisten ihmisten yläpuolelle opettamaan, tarvitaanko minua ja onko minulla oikeus olla: MINÄ?

Mistä nyt tuulee. Kanta-asiakkuus palkitaan. Laajakaistayhteyden nopeutta luvataan nostaa yhdestä kahdeksaan  hintaa muuttamatta. Sitouttaminen kuitenkin ilmoitetaan, että sopimus on vuoden mittainen. Kaikki sopimukseni ja asiakassuhteeni olen solminut niin pitkäksi aikaa kuin olen niitä käyttämässä. Onko tulossa määräaikainen avioliitto, kun niin monet liitot puretaan yhteisellä sopimuksella tai yksipuolisesti? 
- Kyllä ne ovat viisaita.
- Tyhmiä ne ovat.
Tämä vuoropuhelu on aina ajankohtainen omaneduntavoittelussa. Mitä pahaa siinä on, jos hankin lankapuhelinliittymän. Jäsenkirja vaihtuu osakekirjaksi ja markkinamiehet lähettelevät ostotarjouksia minun osakkeistani. Se on vanhaa rahaa, jonka säilytän muistona yhteyksien luomisen alkuajoista. 
Toisaalta odotan maalla lankapuhelinkaapelien  luvattua purkamista, loppuisihan minun perusmaksun maksaminen, kun itse sitä en ole osannut lakata maksamasta. Jos jonakin päivänä sitä vielä käyttäisin? 
Vesiosuuskuntaan ja sähköliittymään en ole perusmaksun maksaja, kun en ole käyttäjäkään. Uimakoppina käyttämäni rantasauna kerran kymmenessä vuodessa on varustettu jätevesijärjestelmällä. Desinfioiva suihku puuttuu ennen veteen pulahtamista. Eikä se ole tarpeellistakaan eihän Juojärven vesi ole enää juomakelpoista. Se muutettiin viemäriksi kun jätevesipuhdistamo perustettiin Pahkasalonsaareen.

Kaikki viittaa siihen, että mediamaksu on asuntokohtainen. Kaikilta taloyhtiö sitä perii. Lahden kaupunki lupaa jo järjestää vuokralaisilleen ilmaisen nettiyhteyden. Siinäkin on pieni piru haudattuna. Meillä ei oltu vielä budjetoitukaan kaapeliyhteyksien rakentamista, kun digidigi oli jo kaikille tulossa. Näillä mennään kolmen summerin takana saatana väijyessä julmana ahmiakseen omat lapsensa.

Ei kommentteja: