perjantai 5. helmikuuta 2010

Jouluna 2000: "Nukutko sinä?"

"En, minä vähän lepään." Kuvat kertovat tosiasiat, kuinka väsynyt olin 54:stä omaishoitajan työvuodesta. Sanallisesti en tullut ymmärretyksi, vaan jokainen asiasta tietävä tunsi minun tallaavan kipeästi liian pieniin kenkiin survottuja liikavarpaitaan.
Opettelin nukkumaan sängyssä. Yöllinen puhuttelija herätti aikaisin aamulla. Siitä syntyi SUURIA SANOJA pieniä askelia -julkaisu papin, lääkärin ja Raamatun teksteillä. On totta tänä päivänä. Voimauttava valokuva - menetelmä avasi silmäni näkemään itseni hyväksyttynä.

Tämän aamun aikainen herätys toi sisarukset lähelle. Vanhempiemme tasavertainen kohtelu tuottaa tuloksen. Välillämme on veljeyden tuomaa vapautta ja tasa-arvoa. Jokaisen kohdalla on puhutteleva valokuva. Olen päässyt irti uskonnollisesta hapatuksesta katsottuani Voimalassa kartanolaisuudesta karanneen Kauppaneuvoksen tarinan.
Omassa elämässä sain muistutuksen Sisarelta, joka oli pitänyt minua hengissä sokerivedellä, kun vanhemmat olivat viemässä verenmyrkytykseen ja tulirokkoon sairastunutta isosiskoa epidemiasairaalaan. Sisko viipyi siellä niin kauan, että vierasti kotiin tultuaan. Tästä ruokkimisesta minun pitäisi olla kiitollisuudenvelassa Sisarelle ja pitää tyhjilleen jäänyttä lapsuuskotia kesämökkinä palveluineen hänen tulla maalle kuin silloin ennen.

Kateus ja mielensairaus on minulle vierasta. Viimeisen hajuraon vetäisin välillemme, kun hän kertoi riidastaan kälynsä kanssa. Olin kuullut kärhämän toistakin osapuolta. Sisar sanoo pontevasti: Kyllä minäkin osaan puoleltani ilkeä olla. Keskeytin hänen puheensa: Te kaksi vahvaa naista olette riidoissa. Tiedän kummankin version tapahtumasta enkä halua kuulla yhtään enempää. Välillemme tulee pitkä hiljaisuus. Samaa voin sanoa nuorelle poliitikolle, kun hän kertoo osaavansa antaa takaisin arvostelijoilleen. Katson vain kuvaa uudella tavalla: Voitit rantatyttöskaban ja minä sain satasella muiston elävän, olet siinä alasti ja nätisti. Mietipä sitä, miten sinä toivoisit sinua katsottavan ja mitenkä sinua katsotaan. Freemankin tavallaan lennettyään yli käenpesän.

Ei kommentteja: