tiistai 27. lokakuuta 2020

Missä on itse ihminen

Voi hyvät hyssykät, sanoo matkakaverini Stephen Fly, kun pysähtyy kannellisen astian äärelle. Siellä on ollut kaksi kuukautta kuollut ihminen. Rebecalla on huono hajuaisti, niin minullakin. Voin olla kuolevien hoitajana ennen kuolemaa. Hajuihin voin palata näin jälkikäteen riippuen tuulensuunnasta. Aina on tuullut vasten kasvoja. Sitä hajua pitäisi selvittää valitusteitse, mistä haju johtuu poliittisesti päätetyistä käskyjen toteutuksista. 

Menin kotikäynnille ja siellä kohtasin hajun, jonka Stephen haistoi astian kannen aukaisun jälkeen. Kenenkä jäljiltä kehtaa kotiin tallustella pää kainalossa tai päättömänä. Terveydenhoidossa lääkäripalveluja odotetaan niin kauan, että pää on kainalossa. Avustajat ovat puoskarin luutarhan alimmalla portaalla jonoja järjestellessään. Pankkitiskin takana punastuvat korviaan myöten, kun olen sanonut sanottavani asiakaspalvelusta. 

En ole painanut vielä. Tee hyvä ihminen asiat loppuun, mutta en arvannut, että pitäisi vuoroaan odottaa perimmäisessä nurkassa istuen tuolilla. Ketään ei ollut ennen minua, mutta olin keskeyttänyt työpaikkajuoruilun palvelupisteessä ottamalla seuraavan vuoronumeron. 

Jäin seisomaan lähelle ja tiskin takaa tuulee. Onko ollut huono päivä? Ei, meitä on vain kehoitettu pankkipalveluissa varjelemaan pankkisalaisuutta. Kaksi kassaneitiä keskustelee sairauksistaan samassa välikössä. Olen töissä, vaikka minulla on norovirus. Kädet mättävät ruokatavaroita hihnalla. Ajattelen ääneen ja toinen nainen menee omalle paikalleen. 

Onko minulla moraalinen velvollisuus ottaa rokote, että toiset saavat pistää taudit kiertämään kuin kupan Töölössä. Ruumistarhassa tutkitaan kuoleman jälkeen kulunutta aikaa. Siinäpä meillä tutkimuspaikka yksinäisyyteen kuolleitten kotona suomalaisittain, kun kukaan ei välitä. Onko hän ihan viisas, kun on asunut koko ikänsä samoissa maisemissa? 

Olen yksinkertainen intialaisittain, kun krisnayhteisö tuntuu kovin tutulta. On hyvä antaa ilmaiseksi ajattelematta, että voisi myydäkin. Sitä tekee yhteiskunta joka käänteessä julkisesti tai piilossa, kun hullut ei huomaa eikä viisaat virka mittää. Munkkiklubilla on sähköaita ympärillä. Uutta testamenttiä olen kirjoittanut pienimmässä julkaisumuodossa. Onko aikakausilehtipainos lehdenkokoinen, siihen pitää tutustua. 

PS. Edelläkävijänä Uusi testamentti pienimmässä julkaisumuodossa on kännykkäkädessä nykykielelle käännettynä 26.10.2020. Blogger harhautti minua lukiessani vanhoja postauksia siirtämällä ne tähän päivään ajalta, jolloin vasta harjoittelin blogin kirjoittamista 2009.

Ei kommentteja: