sunnuntai 27. syyskuuta 2009

Ken tulta on se tulta palvokoon

Ken maata on se maahan maatukoon. Mitä tekee metalli? Viime syksynä kaivoin esiin punaiset joulupallot. Punainen on tulen väri ja tuli on metallia tuhoava elementti. Kaikki elementit tarvitsevat joskus tuhoavaa elementtiä ainakin värinä. Joulupalloissa sitä oli suuri määrä, että jaksoin vuoden eteenpäin.

Olen karistellut minua hiertäviä asioita kuin kiviä kengästä. Saanut puoltavia palautteita antamiini tutkimuskyselyihin. Olen lukenut "Puhdistuksen", "Kirjavarkaan" ja "Slummien miljonäärin". Löydän itseni kirjansivuilta. Minulle on juonenpaljastukset tapahtuneet ja niiden tultua päivänvaloon voin vaihtaa zoomauskulmaa. En kohdista syytöksiä itseeni vaan syyttäjiin. Pitäisi viedä oikeudenkäynti Ruandaan ja tutkia siellä suomalaisiin kohdistuvat massamurhat itsenäisyytemme alkuaikoina. Nyt meitä toisen sodan aikana syntyneitä syytetään ensimmäisen sodan syihin. "Täällä Pohjantähden alla" -tapahtumat käytiin läpi silloin, mutta syytökset sinkoilevat syntyperän mukaan meihin syyttömiin ja ennen syntymäämme vallitseviin olosuhteisiin.

Ajankohtainen tulen väri, ferrarinpunainen, osui tietotekniikkataitojen hankkimisajankohtaan, kun ei vielä taloyhtiössä oltu varauduttu muutokseen edes budjetoimalla. Minun piti
kohdata jälkijättöisyys. Rubiininpunainen kipupilleri on tämän ajankohdan väri. Vioxista maksetaan korvauksia, sydänpysähdysten aiheuttamista kuolemista ja halvauksista. Suomessa on ollut n. 30 000 käyttäjää. Minulle vaihdettiin lääke korvaamaan edellinen särkylääke, joka vedettiin pois markkinoilta. Kukaan ei hoitanut kivun syytä vaan oireita. Olin uupunut unenpuutteesta, kellogeeni toimi virheellisesti. Se on viimeinen Prisman tutkimustulos.

Lääkärit eivät ehdi seuraamaan tutkimusta, kun pitää ottaa osuutensa lääkefirmojen sponsorirahasta. Lääkärikäynnillä saan reseptin Vioxista. Puolen vuoden kuluttua tulee toinen resepti saatesanoin: Olette unohtaneet noutaa lääkemääräyksenne. Minulla oli voimassa oleva lääkemääräys. Joko minua ollaan hoitamassa dementiaoireisena? Yöllinen kipu jatkuu. Ajattelin, että jalat amputoimalla kipu ehkä hellittäisi. Menen uudelleen lääkäriin. Pääsen jatkotutkimukseen ja ystävällinen lääkäri löytää syyn polven jäykkyyteen. Hän hoitaa ja se auttaa. Kuljen läpi hoitolinjan, kun on tutkittu. Mitä loppulausunnon antaja sanoo? Sinulla on nivelrikko. On syötävä suurempaa annosta Vioxia, otettava kallista kukonhelttauutetta polviin ja sitten tekonivelet. Nuorella lääkärillä oli vahingoniloinen sävy äänessä. Puolustauduin, Viox ei ole auttanut eikä minun polvet ole kukonhelttaa vailla. Lopetan lääkkensyönnin ja kivut hävisivät sen tien. Lääkärin hoitosuunnitelman piti toteutua kohdallani pyytäessäni lähetettä minua auttaneeseen hoitoon. Lääkäri määrää psykiatriseen sairaanhoitoon. Jos minulla on polvessa kusta, sitä ei ole päässä.

Polttouhrien Anna, 16 v, ei selvinnyt raiskauksesta ja hänet kaasutettiin ystävällisesti päästyään laitoshoitoon. Onko lääkäreillä natsiajan menetelmät käytössä luettuna vai ammatinvalintakysymyksenä leikkiä puolijumalaa ihmisten elämällä? Toinen ammatinvalintakysymys toteutuu poliitikoissa vallankäyttäjinä ja omalla rahallisella hyötymisellä. Onneksi on pieni toivonkipinä, Tutu, Norjan prinssi ja Pekka Himanen. Olemme menettäneet terveen järjen, kun eksytys suuri on käynyt maata voimalla valloittamaan. Kuinka pieni, viiksekäs, yksikiveksinen, hassu Hitler sai aikaan joukkohysterian ja maailmansodan? Olen aina elänyt tuota aikaa inhon karsiessa selkää. Katainen sanoo: Kyllä kyrsii ja tarkoittaa juuri tuota inhoreaktiota, mutta heikkona ihmisenä antaa täyden tukensa nykyiselle elämänmenolle pääkallonpaikalla.

Ei kommentteja: