sunnuntai 5. huhtikuuta 2009

Sir Soames ja Fleur Hattara

Tekijänoikeus kaipaa täysremonttia - Digitoday.fi - nykyiset tekijänoikeudet ovat jääneet ajastaan jälkeen. Ne ovat Till Kreutzerin mukaan anakronismi. Yleiseen etuun perustuvat käyttöoikeudet on taattu vain poikkeuksina. Tekijänoikeuksiin olen törmännyt mitä kummallisimmissa yhteyksissä. Tänä aamuna viimeksi leikatessani vergissmeinnichtkukkia piimäpurkin kyljestä. Musamaidosta otan lehmiä, en kiirakorpia, vaan kahdella jalalla käveleviä lehmänkuvia. 

Minulla on digitv:n pakkauslaatikko työn alla. Näytön toisella puolella on Käpytikkametsän joulu. Toinen näyttö kertoo lapsuuden kesistä kukkineen ja lehmineen. Onko jollakin tekijänoikeudet näihin pahvikeräykseen kuuluviin kuviin. 
Sain muistutuksen lehden päätoimittajalta. Paperikeräykseen joutuvista lehdistä olin ottanut talteen vain tekstit ja kuvat minua kiinnostavasta aiheesta. Olisi yksinkertaista säilyttää vain asiasivut ja poistaa lehtien vuosikerrat. Mutta mitään ei saa ottaa erilleen, sen kieltää kuvien ja tekstin haltijan tekijänoikeudet.

Kenellä on maailmaan tekijän-, perijän- ja omistusoikeudet? Olen maksanut kaikista oikeuksista oppirahat. Miljonääri-isän miljoonaperijänä minulla ei ole oikeutta toteuttaa käytännössä sukupolvenvaihdosta. Yleinen etu velivenäläisten ja uusrikkaiden kunnanmökkiläisten hyväksi vaatii maata tiealueiksi, viihde- ja vapaa-ajan veneluiskiksi, UPM:n metsäkoneiden varastointipaikaksi. Tietysti vielä Tiekartaksi Länsirannalla. Asian selvittäminen ei kuulu kenellekään, olenhan yksin puolustamassa perintöoikeuttani. Tuhlaajatyttö ei palannut takaisin isänsä luokse, vaikka vanhempani olivat antaneet lahjakirjalla lapsilleen lapsuuskodin käyttöä varten. Kuolemantapauksessa perijä on vanha, ahne leskimies. Hän on osallisena asunto-osakkeessa äidin kuolinpesänkuolinpesän 1/8 omistajana meidän elossaolevien sisarusten kanssa. Nämä asiat tulivat selvitettäväksi isän perunkirjoituksessa. Minulle ei tullut yllätyksenä, muille ehkä enemmän. Minulle on heitetty asioidenhoidosta kaksi kuolemantuottamusta ja pesänkavaltaminen. Onneksi ryöväreille oli Golgatalla kaksi ristiä, toinen oikealla ja toinen vasemmalla syyttömän ristin lisäksi. 

Itse olen saanut puoleni valita, vaikka muuten en ole voinut itseäni auttaa. Siitä pitää huolen yhteiskunnan yleinen etu hämäläisistä lilliuksiin ja kaikkiin siltä väliltä. Ei ole väliä, onko ylivelkaantunut vai bisnesenkeli, pelisäännöt ovat samat. Kun rahaa on riittävästi, siitä ei tarvitse puhua. Tämän ohjeen antoi näyttelijätär Sofia Loren. Hänellä oli kaikki kohdallaan aikanaan. Silloin vielä näyttelijät viisaalla rahan käytöllä pystyivät itse elättämään itsensä. Tämän päivän pellet ovat myyneet sielunsa julmalle jumalalle pääpellestä sijaisnäyttelijään asti. Kun työn näkee, tekijän tuntee. Kaikki ovat kuitenkin oikeudenomistajia, kun ovat niin hitonviisaita.

Ei kommentteja: