lauantai 31. tammikuuta 2009

Varattu särkyneelle

Sama taivas, sama maa sukupolvelta toiselle jää. "Taivas ehjäksi rakastaa" laulaa Heimo Enbuske aamulla kuuden jälkeen. Laulu johtaa uneen, jota näin silmät auki. 
Muuttokuormaa puretaan valoisaan huoneeseen. Ulkopuolelta tarkastelin rakennusta. Se muistutti kirkkoa. Seinässä postilaatikko, jonne minulle vieras nainen pudottaa kirjeen. Iso auto kaartaa pihaan. Avaan ovia, tänne pitäisi työpöytä tuoda. Huoneessa on kangaspuut. Nekin ovat minun. Maksoin niistä tädin kuolinpesän jaossa arvan nostaneelle. Ne kasattiin mummolassa käyttöön ja nyt iloitsin, että ne seisovat tukevasti unen avarassa huoneessa. 
Tiedän kuitenkin niiden olevan sikinsokin hiirien syötävänä. Vanhempieni työ ei saa jatkua seuraavalle sukupolvelle. Maaoikeus siitä päättää ja olen vienyt päätöksen niin korkealle kuin minulle on annettu valitusoikeutta. Oikeusasiamies ei nähnyt mitään vääryyttä tapahtuneen. Korkeinoikeus ei antanut valituslupaa. Sukupolvenvaihdos minun osalta on mennyt ohi. Venäläiset ovat tulleet edunsaajaksi, kun tulevat Moskovasta asti. Uusien asukkaiden houkutukseksi kuntaan annetaan heille etuutta alkuperäisasukkaiden kustannuksella. 

Ollaanko vuodessa 1809 vai 2009, sillä ei ole väliä. Valkoinen herrakansa ratsastaa kuin miehet siellä, missä lampaita ei voi enää paimentaa. Sammakotkin ovat hävinneet niistä lapsuusajoista lähtien, jolloin omakotitaloissa asuvat serkut tulivat katsomaan maalaisserkkuja nauttien täyshoidosta ja luonnosta. Obamalle on annettu anteeksi syntyperä ja ihonväri. 
Minä en tiedä, mitä minun pitäisi pyytää anteeksi ja keneltä. 
Minä en tiedä, miksi luopuisin minulle kuuluvasta perinnöstä, jonka jakaminen pelasti väliaikaisesti sisarustenkin osuudet. 
Taivas ehjäksi rakastaa aikanaan, ettei tarvitse odottaa viimeistä tuomiosunnuntaita. "Puhdistus":ta lukiessani jaan liveroolit tuntemilleni ihmisille. Kukaan kirjan henkilöistä ei jää vaille kaksosmiehitystä. Jokaiselle löytyy esikuva lähihistoriasta. Minulla on norsunmuisti. Yksin jäätyään norsu elelee yksikseen, vaikka salametsästys ja norsunluunmyynti on kielletty. Tutkimuksessa on todettu jonkun palanneen laumaan. Tutkimatta jäi, huonontuiko norsun muisti. Lapsi oppii varomaan polttaessaan sormensa. Turkinhihaan joutunut kissa pinkaisee pakoon paljon ennen kuin veitsenvilauttaja saapuu näköpiiriin. Muistamani metsätienmutkan pääkallot lisääntyvät. Viimeksi siihen ilmestyi läpinäkyvä naispatsas kuin Minna Canth puistossaan. Kaukametsä on taas jääkideveistoksena parvekelaseissa. On pakkasta kuin ennenvanhaan.

Ei kommentteja: