keskiviikko 21. tammikuuta 2009

Oppi ottakaa nyt Obamasta

Olitko? Jos et ollut, sinun olisi pitänyt olla. Avasin keskustelun netissä ja odotin sydän sykkyrällä, mitä kaiku vastaa. Olen tullut niin harvoin ymmärretyksi. 
Vanha rouva halusi tulla tervehtimään äitiäni. Istui keinutuoliin ja avasi sanaisen arkkunsa. Äiti yritti ottaa "keskusteluun" osaa. Rouva sanoi: 
- Minä en kuule, mitä tuo sanoo. Rouva oli kuin metso soitimella, ei nähnyt eikä kuullut lähellä olijoita. Kuuntelen Obamaa hievahtamatta. Ei sotkeudu papereihin, vaan puhuu omasta päästään. Ministerin avustaja kertoo kirjoittaneensa puheen ministerille. Siinä ei ole päätä eikä häntää. En tule hullua hurskaammaksi; en kuule, mitä ministeri sanoo. Ja tämä on totta kaikkien poliittisten puheiden kanssa. Suopon päällikön haastattelusta laskin itsestään selvyydet, jotka täydennän muistikuvan mukaan myöhemmin, kuinka ne täsmäävät vanhimman ammatinharjoittajana pidettyyn hierojaan ja omaishoitajaan.
  1. Se on selvää
  2. Se on selvää
  3. Se on selvää
  4. Se on selvää
  5. Se on selvää
  6. Se on selvää
  7. Se on selvää
  8. Se on selvää
  9. Se on selvää
  10. Se on selvää
  11. Se on selvää
  12. Se on selvää
Obaman ajatusmaailman olen jakanut ulkosuomalaisten kanssa Siperian opetusta niellessäni omassa ympäristössä sudettisavolaisten ja -suomalaisten keskuudessa. Ovat olleet rastatukkia ja mustia, jos ihonväri Obamallekin on merkittävin ero 43 edelliseen presidenttiin verrattuna. Jos se on aina mainittava, on sanojan korvien väliin juuttunut levy toistamaan samaa alunperin halventavaa nimitystä, joka on korvattu värillä musta, punainen, sininen, valkoinen. Missä ajassa elämme? Onko meillä suojaväriä, kun Lontoon perhosetkin syntyvät tummempina kaupungin nokeentuessa ilmansaasteista. 
Meillä oli hauska keskustelu rastatukan kanssa. Hän vakavoitui ja sanoi: 
- Minä tulin surulliseksi viime kerran jälkeen. Räjähdin nauramaan ja kysyin: 
- Miksi? Hän vastasi ilme peruslukemilla: 
- Sine, vanha nainen, minua hierot. Minun pitäisi sinua hieroa. En kehoittanut häntä käärimään hihoja ylös ja ryhtymään työhön. Vastaus kertoi koko hänen tarinansa. 

Hänet oli haettu Turkin vankilasta Suomeen kiintiöpakolaisena. Hän kertoi äitinsä tulosta tänne. Kysyin, salakuljetitko äitisi. Siitä hän ei halunnut puhua, mutta se oli maksanut paljon. Sairas äiti sai vääränlaista hoitoa pitkittyneellä matkalla. Siksi pojan piti olla aina tulkkina, ettei tulisi väärin kohdelluksi saadessaan hoitoa ammattitulkin välityksellä. 
Kolme vartijaa otti rastatukan kiinni ja pahoinpiteli sairaalakuntoon. Silminnäkijöiden puutteen vuoksi pahoinpitelyä ei tutkittu. Sain eilen kehoituksen mennä terapiaan puhumaan mieltäni painavista asioista. Kiitos ei, jos minulla on kusta polvessa, niin minulla ei ole sitä päässä. Se ei selviä psykiatrisessa sairaanhoidossa kielipuolen kanssa keskustellessa. Halventavat päätökset pistän valituskierrokselle. Olen laskenut päivät pahojenpäivienpuuhun suurimmasta pienimpään ja sitten olen tuomiostani vapaa. Aamukampa ja 1095 päivää eläkeikään. Mitä siitä eläkeuudistuslaki määrää. Saan arvonimen "Varhennettu Vanhus" osamaksulla, joka otetaan kuolemaan asti eläkkeestä. Sen jälkeen ulosmitataan omistuksessa ollut omaisuus. Mitään ei keneltäkään pidä jäädä perinnöksi seuraavalle sukupolvelle. Näitä mietin Obaman puheen perusteella sovellettavaksi meidän lottovoittona saatuun pakkopullaan. Olen ollut muutos tai piikki lihassa jo ennen Obamalta odotettavaa muutosta. Juurien puhdistus jatkuu.

Ei kommentteja: