lauantai 6. joulukuuta 2008

Joulu eilen, tänään, huomenna

Elettiin joulunalusaikaa, kaamos Kittilässä, neljätoista vuotta sitten. Omaishoito jatkui uuden lain alla. Puolitoistavuotias Kesätyttö sai pikkusiskon, josta on tullut Talvityttö, ei kuitenkaan hankipoikasta kuin metsäjänikselle. Sinä jouluna syntyi Kympinmaailma, onhan Kesätyttö myös Kympinlapsi. Tältä lomamatkalta on punainen kortti muistona. Kortissa vanha hevoskaakki ja rehevä ajuri pulloineen ja piiskoineen. Teksti "Olen jo tulossa! Ja minulla on sinulle yllätys". Suunnitelmat on runnottu läpi setsÄmien veljesten avustuksella ja uhkaamalla, jos nyt et suostu, sinulta otetaan korkeimman voimalla ilmaiseksi. 

Kun ylhäältä kysyit, niin ylhäältä Kehittyvien maakuntien Suomessa vastataan. Niitä vastauksia nyt palkitaan koko maailman riehaantuessa juhlintaan. Minä olen hätää kärsimässä kreikkalaisten nuorten kanssa, kun on huoli työstä. Kuka sitä saa tehdä ja mitä voidaan työksi sanoa. Minulle on 10 ukkaasia elämänohjeena. Niitäkin mitätöidään. Sinä hullu, tänä yönä vaaditaan sinulta sielusi pois. Näin on käynyt lähipiirissä jokaiselle vuorollaan. 

Sairaalajaksojen välillä syöpälapsi leikki sairauden pois. Siskon kanssa ikävöimme yhdessä ja koira kolmantena, kun oltiin kotimiehinä. Muistan viimeisen kerran klinikan lääkärinä. Tytöt toivat kaikki nukkensa, pehmolelunsa ja kaiken rikkiolevan minun parannettavaksi. Ja kaikki paranivat. 
Tuli lelukirjat. Mummolle voi esittää lahjatoivomukset. Hämmästyin sitä puhuvien lehmien, hevosten ja nukkien määrää. Ei tarvitsisi mummonkaan yksikseen puhua, mutta minulle ei tullut puhekumppania. Hongkongilaista babybornia hoidettiin aikansa. Minä sain neuloa pieniä vaatteita. Nukke homehtui sisältä ja oli muutenkin vaikeasti hoidettava. Yhtä vaikea leikki kuin minun työllistäminen omaishoitajana vammaisten palvelukeskuksen pesulaan. 

Isän hoitoa ei järjestetty päivän ajaksi. Minut olisi kuitenkin mielellään nähty työllistettynä tarjotuissa kohteissa. Kiitos ei, omaishoitajana tein 5,4:n työaikalakia noudattavan hoitajan työt. Lain mukaan se ei työtä ollutkaan ja sanoja kopsauttaa omaan nilkkaansa lakikirjalla. Molla-Maija on pehmeämpi, halvempi ja rakkain. 
Viime kesänä löysin vielä kolme vastasyntynyttä, joille sain neuloa puserot enimpään mielitekooni.

Posti kantaa hongkongilaisia luetteloita ja mainoksia turhuuden markkinoilta. Oikeat kirjeet posti onnistuu hukkaamaan. Johtuuko se palvelujen ulkoistamisesta. Rahastaja tiskin takana puhuu sinne ja tänne vilkaisematta minua maksajana. Edes katse, hymystä puhumattakaan, on liikaa pyydetty. Nyt muistan hymy ei ole hyllyssä vaan hameen alla, kun tekonaurua yritetään saada aikaan. 

Olen polkuni päässä erään ja uuden alussa nettipaneelissa. Kuinka monta tallautuu pyhiinvaeltajien jalkoihin saatanan kivitysreissulla, sitäkin seuraan netissä. Kokenut kaikki tietää, sen voin kertoa omasta kokemuksesta. Kuka ei vielä kaikkea ole Hong Kongista kokenut, sen pitää tarttua tilaisuuteen kuin sika limppuun. Sian limpunkin ovat onnistuneet myrkyttämään. Voi, Eemelin possuressua, sai kuitenkin maistaa käyneistä kirsikoista humalan kylkiäisenä. Antoi Eemelin kanssa raittiuslupauksen istuen ja tarjosi etusorkkaa varmistukseksi.

Ei kommentteja: