maanantai 27. lokakuuta 2008

Lyhyestä virsi kaunis

Äänestyspäivä ja vaalituloksen odotus oli puuduttavaa 6.2.2000 kymppihuoneessa. Niissä vaalivalvojaisissa en ollut yksin. 93-vuotias isäni eli viimeistä päivää. Aamulla oli kouristuksia hapenpuutteesta. Nesteenpoistopiikki oli työnnetty luiden väliin estämään kohtausta, jonka hän sai kotona vietetyn viimeisen syntymäpäivän jälkeen seuraavana aamuna. Hoidot oli lopetettu jo paljon aikaisemmin, joten minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin jäädä odottamaan kuolintodistusta. 

Iltavuoro vaihtuu. Hoitaja tuo happipullon helpottamaan hengitystä. Se tehoaa, kouristukset loppuvat. Sama hoitaja oli aikaisemmin opettanut minua: "Vanhan ihmisen aineenvaihdunta on hidastunut. Ei tarvitse enää ruokaa, juomaa eikä happea." Siihen oli tyytyminen, mutta mistä tämä hoitokäytännön muuttuminen. Siksikö kun valittiin uutta presidenttiä. 

Kiitän liputuspäivän kunniaksi tuodusta happipullosta. Tämä kuvaa meidän asioiden hoitoa vaalipäivänä ja vaalipäivien välillä. Presidentti on valittu toistamiseen, kansanedustajia kolmesti. Vuorollaan edustajat Brysseliin. Mitä olen oppinut tästä. Kaikki hössötys on poissa. Minulla on yksi ilmainen ääni ja äänettömästi kirjoitan sen viralliselle äänestyslipulle ennakkoon, kun on sen aika. Osaanko ensi kerralla enää äänestää, kun sähköisesti sitä toteutetaan. Myrsky riepotti julisteita ja katkoi sähköjä eikä kukaan käskenyt myrskyä asettumaan. 

Minun viimeinen vaaliopetuspäivä päättyi täydelliseen puutumiseen. Tuoli oli liian pehmeä, pitkän elämän viimeinen päivä illassa. Siitä alkoi yhteiskunnallinen opintomatka tähän päivään. Kyselen ehdokkailta, mitä minä olen jättänyt tekemättä, josta vielä voitte vaatia tilille byrokratian korkeimmalta paikalta alimmalle askelmalle, kun mikään ei riitä. Projektina elämä ja työnä ihminen. "Projektityö" Kepner Tregoe antaa projektin kriittiselle polulle mahdollisuuden toteutua tavalla tai toisella. 
Olen kirjannut sen projektityön potentiaalisten ongelmien ja mahdollisuuksien analyysissä ja todennut, että laki ennen minua syntynyt myös jälkeheni jää. Vaikka laki uudistetaan, sisältö ei miksikään muutu. Onhan Vanha Aatami aikanaan vallankahvassa ja jyllää markkinavoimien julmalle jumalalle lisää rahaa, jota ammennetaan pohjattomasta papinsäkistä kuolemaa halveksien.

Ei kommentteja: