torstai 21. helmikuuta 2008

Spede painontarkkailijana

Spedellä oli elämä pelissä. Kuoli saappaat jalassa. Golf-kenttä on salamalle ja laakille sopiva paikka iskeä. Media ei voinut lisätä vuosia elämään. Laihdutuksen tarvetta tutkiessaan hän viritti eteensä luurangon, heilutteli kuin sätkyukkoa ja osoitti luiden päällä olevan rasvaa. 
Poliosokerin nielaisu aiheutti jälkiseuraukset. Niistä ei ole puhuttu, oliko saavutetut hyödyt haittoja suuremmat. Saatiin ainakin joukkohysteria, joka toistuu tänään lintuinfluenssana. Se on sukua sairastamalleni aasialaiselle. 

Poliosokerin jälkeen vatsa turposi pienestäkin vesitilkasta. Syksyyn mennessä olin sairastunut anemiaan. Oli valtava raudanpuutos. Ostin puhdistettua savea. Tarjoilin ystäville savivellicoktaileja. Sanoivat maistuvan bensalle. Minulla oli halu nuoleskella uimahallin rapun hämähäkinseittien peittämää seinää. Raaka kukkakaali oli himoni. Siinä matkaeväät ja housunkauluksessa puolimetrinen kuminauhaa paisumisen varalle. Käsillä vedin itseni ylös aseman portaita, kun jaloista oli voima poissa. Syksyllä sain päänsärkykohtauksen. Mene ensiapuun, jos on aivoverenvuoto. Siellä todettiin anemia. Rautaa pillereinä yli kaksi vuotta. 

Lääkärin puhelimessa antama jatkohoito-ohje: 
- Syö loppuikäsi rautaa, sitä tarvitset. Huusin takaisin. 
- Olen sairastunut. Minun pitää mennä lääkäriin. 

Se oli oikea päätös, pitkällinen prosessi parantumiseen alkoi. Potilaana minulla on velvollisuus, mutta myös oikeus karata tuloksettomalta hoitokierteeltä. Se tuntui parannuttua, kuin olisin haudankaivajalta karannut. Puhdistettu savikin alkoi maistua pian hautausmaalta. Hautausmaa peittää lääkärin hoitovirheet, mutta ei ole enää niin varma paikka ilman tuhkausta. Siitä kertoo vammaisten ja vanhusten kuolemansyiden tutkiminen hautoja avaamalla. Monta päiviltä päästettyä on kaivettu ylös. 

Digi-aikaan siirtyminen takkuilee, ja minusta tehdään maksajaa. "Ei signaalia" pysähtynyttä kuvaa voi katsoa ilman lupaa. Jää nähtäväksi, mitä rahanmenoa minulle vielä keksitään. Spede varautui asioimiseen virastossa kaikki paperit kahtena kappaleena. Huvittavin todistus, että en ole naimisissa tämän naisen kanssa. Saddamin ajassa kaikki on mahdollista. Koko suku saa kärsiä epäsuosioon joutumisesta. "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - ukkaasin noudattaminen opetti minulle. Kuka ei ole minun puolellani tässä merkityksessä, on minua vastaan. Lopputuloksen tiedämme kaikki omaishoidossa. 

Suomessa on 30 000 tukea saavaa omaishoitajaa 300 000:sta omaishoitajasta. On minulla kenttää viettää "Vuosi kanssasi" kirjan ohjeen mukaan 26. helmikuuta. Kekseliäs rakkaus: 
- Piirsit ympyrän, joka sulki minut ulos - kapinoivan, harhaoppisen. Vaan minä ja rakkaus piirsimme toisen: niin jouduit vangiksi rakkauden. (Edwin Markham) 
- Nämä säkeet koskettavat minua ja haastavat minua miettimään keinoja, jotka estäisivät ihmisiä tuntemasta itsensä ulkopuoliseksi.

Ei kommentteja: