maanantai 21. tammikuuta 2008

Yhdessä päivässä maailman ympäri

- Minne matka, vanha rouva?
- Matkamessuille Messukeskukseen.
- Pääsenkö minä mukaan?
- Kun olet pieni, kuljet aina mukanani.
Niin ajattelin itse, että sitä jatkuisi loppuelämän. Mutta eräänä päivänä olet kokeillut jo siipiäsi. Huomaat, että mamma voi jäädä jatkamaan omaa elämää. Kun palaat, on aika katsoa eteenpäin. Pitää hankkia ammatti koulutuksella. Yritän vielä tasoittaa tietäsi.
- Hae nyt opiskelupaikkaa, kun vielä voit asua kotona. Eihän sitä tiedä, milloin minä kuolen.
- Kuole vaikka just nyt, mutta minä teen niin kuin teen.

Ja niin ovat pikku nallet löytäneet paikkansa maailmassa. Itse palasin sisarusteni vaikutuspiiriin hoitaakseni omat vanhempani kotona heidän tarvitessaan apua tiettömän taipaleen takana. Mielenkiinnolla katson TV:stä sarjaa "Tiettömän taipaleen takana" Norjassa. Siellä se on vielä mahdollista tämän sukupolven aikana. Minä kuulun jo suomalaiseen sukupolveen, jolle ei kuulu yhteiskunnan rattaissa se, minkä tiedän kuuluvan selkäytimessä olevana perimätietona. YEAT:n näyttökansiossa on SWOT-analyysin nelikentässä neljä kuvaa: 
Vahvuuteni - Heikkouteni
Mahdollisuudet - Uhat.

Projektikoulutuksissa olin saanut täytettäväksi monta sivua kysymyksiä selvittääkseni itselleni ja kouluttajalle, mitä hän yritti minusta saada irti. Kysymykset eivät minulle auenneet, olinhan jo yli-ikäinen ja tehnyt turhaa työtä huippuosaajien mielestä. En ollut osannut myydä vanhempiani saadakseni hyväksyntää ja itselleni hyötyä niin kuin Sinuhe. 
Viivyin kuitenkin kuolevien talossa riittävän pitkän ajan. Opin tuntemaan yhteiskunnan pyramiidimaisen rakenteen. Huipulla raha. Raha itsetarkoituksena ei vaihdonvälineenä eikä hinnanmittana. Minusta tuli radioateljeen bisnesenkeli. Itsemurhaiskuun valmistautuneena en vyötä vaatteiden alle pommia, joka räjähtää ihmismassassa. 
Itsemurhaiskupommilaukku on punainen, mielessäni ferrarinpunainen hyytymisen muistoksi tietokoneen ääressä. Laukku sisältää kynän ja lehtiön, jonakin päivänä ehkä läppärin. Muuta ei tarvita. Minun on se kirjoitettava, kuinka kaikki tapahtui alkuräjähdyksestä lähtien ja tallentui filminauhalle. Se pyörii päässäni.

Ei kommentteja: