lauantai 15. syyskuuta 2007

Villihevonen

Tutkin kiinalaisen horoskoopin valossa tähtitaivasta löytääkseni minulle varatun tien. Isäni oli hevonen, mutta vuoden 1906 syntyneenä jotakin erikoista, tulihevonen. Tämä sama toistui parisuhteessa, olihan lasten isä myös hevonen. Tulihevoseksi ei yltänyt, mutta villihevoseksi kuitenkin.

Isäni hevosentarinan tunnen. Kun lapsenlapselle opetettiin isovanhempien kunnioitusta teitittelemällä, muuttui kohtelias puhuttelusana Te savoksi Työ. Ukki tuli sisälle ja pieni poika harjoitteli oppimaansa: "Sieltä se Työukki tulloo." Oppi oli mennyt perille, saihan ensimmäinen lapsenlapsi hoidon kouluikään asti maalla mummolassa. Hänen vanhemmillaan oli railakas meno päällä, joten lapsenhoito ei mahtunut nuorenparin elämään. Tämä apu otettiin vastaan itsestään selvyytenä, muuten lapsi olisi ollut heitteillä.

Minusta tuli Työukin ja Työmummon hoitajana vanhempieni työntuloksen lunastaja, sillä siltä taholta perintö jaettiin halkomistoimituksella jakajan käden ja uskottujen miesten kautta. Nuorempi villihevonen osoittautui elämäni tuliukoksi. Elementtini on metalli, tuli on tuhoava elementti. Poltti minut karrelle ja valitsi uuden elättäjän monen elättäjäksi pyrkineen joukosta. Minulle hän näyttäytyy halkovajassa löydettynä, kesynä hietakurkena. Odottaa jokaista suupalaa löytäjänsä kädestä. Tässä ei vielä kaikki tähtikartalla. Tietämättäni yläpuolelleni asettuneet haluavat minua opettaa ja käyttää hyväkseen tuliukkoina. Mutta on minulle löytynyt myös lumiukkoja, jotka eivät hehku punaisena eivätkä sula sihisten läheisyydessäni.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Blogin tähtikarttaa on suomennettu ja cancer on muuttunut syöväksi. Se on enne, kun rapulapsena kuljen takaperin, olen matkan varrella tehnyt tuttavuutta syöpäsairauden kanssa. Kiirehtihän huuhaa-ystäväni soittamaan tyttärelleni vanhempieni hoitajaksi lähtöni syyn. "Etkö sinä tiennyt, äitisihän lähti syöpään kuolemaan." Tämän ajan sairaus "tyhmyys" on kuin syöpä. Ja nyt siitä tuli horoskooppimerkkini. Mitä minä olen sanonut kirjureista ja tulkeista. Siksi on parasta olla verkkokirjoitustaitoinen ja mennä poppamiehen majaan kuuntelemaan, mihinkä tautiin olen sairastunut.