tiistai 19. kesäkuuta 2007

Rökäletappio

Yhteiskunta kuohuu kuin suopapata. Siansuolista lipeän kanssa keitettynä tuli saippuaa tai suopaa kuten äitini sanavarastoon kuuului mäntysuopa. Pataa piti tarkasti vahtia, ettei se kuohahda yli. Yhteiskunta kiehahti ylitse tai paloi pohjaan (karahti kiville), kun vaaleissa haasteeseen ei vastattu vallassaolleitten mielikuvien mukaan. Äänestäjänä olen hämmästynyt. Kantani on muuttumaton, kenelle ääneni annan. Pahvi-Saulin halaamisen sijasta yritin ja yritän uudelleen löytää äänestäjät ehdokkaani taakse. Pahvi-Saulin takaa paljastui ihailtava ihminen. Kiitoskirjeen kirjoittamistaito on tallella. Mitä sain vastineeksi taisteluparin tukijoukoilta. 

He kutoivat punaista kaulaliinaa ja miettivät strategioita rahastaakseen äänestäjiä voitonjuhlia varten. Minulla ei ole mitään syytä juhlimiseen. Hyvinvoinnissa pyöriskelevät ovat unohtaneet juurensa. Heidän oikeutensa rahastaa on tullut minulle kalliiksi. Tieni on nostettu pystyyn laatimalla ontuvia lakeja, jotka ovat ristiriidassa 10:n käskyn kanssa. Omaishoidosta tuli elämyskokemus minulle. Ei siihen kukaan pakottanut. 

Venäjällä turhautuneet uusrikkaat ostavat yrityksiltä kalliisti elämyksiä. He naamioituvat kerjäläisiksi, asunnottomiksi, työttömiksi, prostituoiduiksi jne. ja soluttautuvat kohderyhmäänsä. Se on kannattavaa yritystoimintaa. Halusin olla vanhempieni auttaja heidän vanhuudessaan, mutta laki tulkitsee sen elämykseksi, joka ei ole työtä. Siksi siitä pitää maksaa ja tuottaa säästöä yhteiskunnalle. 

Äiti Teresa sanoutui irti politiikasta eikä käyttänyt budjetoituja rahoja. Samoin hän näki turhaksi toiminnan ympärille värväytyneet bisnesmiehet, jotka ohjasivat rahankäyttöä. Tuli palkituksi Nobel-palkinnolla. Ihmiset eivät käyttäydy odotetulla tavalla, vaan elämässä on vaihtoehtoja. Samaistuin Kärsimysnäytelmän kulkueessa syyttömästi tuomitun oikeudenkäyntiin. Minäkin olen ollut sellaisissa, mutta tuomiostani olen aina selvinnyt rahalla. Tehtäväni jatkuu, mutta ei enää maksajanroolissa yhteiskunnan isännöimässä luksuslive-roolipelissä. Minulla on oma tieni kulkea kamelina neulansilmän läpi.

Ei kommentteja: