sunnuntai 18. maaliskuuta 2007

Punainen viiva

Vietämme Leipäsunnuntaita. "Meidän jokapäiväisen leivän" päivä eikä vain joka neljäs vaalivuosi, jolloin suurella rahalla ehdokkaaksi asettunut tuo julki: Minulla on, mistähän saataisi sullekin. Hyvinvointivaltion kaatopaikalla käy kuhina. Torakat ovat vaihtuneet rotiksi, joita ahtaus ahdistaa. Laaditaan lakeja, joilla jyvät erotetaan akanoista tai omistajat orjista. Osakesalkku on tiukasti lyhyen siiven alla, kun pörssikurssi heilahtaa. Rahat tai henki, minulla ei ole enää kuin henki. Siksi voin lentää siivin voimallisin, kun vapaaehtoisesti olen luopunut kaikesta. Luulin saavani lain suomaa oikeutta, mutta maksettuani kalliisti oikeuskuluja, huomasin valitusten olevan turhia. Silti olen saanut nähdä oikeuden toteutuvan. Jolla on kaikki valta, puhuu puolestani. Minulla on taustatuki: 
- Kuka ei ole puolellani, on minua vastaan ja kantaa seuraukset. 

Tänään suuret asiat ovat suuria ja pienet pieniä. Minulla ei ole mitään hätää. Tämä on tuttua koko elämäni matkan varrelta, sillä näinhän olen aina elänyt. Olemmeko kohta kielivähemmistö, jota tulevat päämiehemme käyvät joskus pyynnöstä tervehtimässä, kun muilta kiireiltänsä ehtivät. Vanhempani ovat kuolleet, voin vain kunnioittaa heidän muistoaan. Neljäs ukkaasi kehotta tottelemaan vallanpitäjiä, mutta tänä päivänä en voi edes ääneen ihmetellä tätä elämänmenoa. Annan kivien huutaa puolestani.
 

"Kun minä palasin, tukkani ei ollut vielä harmaa ja minä iloitsin. Takana ovat vuorten vaivat, edessä tasankojen vaivat." Brecht'iä lainaten, kun on, mistä ottaa. Nyt ollaan pahasti miinuksella ja toisten taskuilla kävijöitä on aina sanottu varkaiksi. Keisarilla ei ole edes vaatteita ja mitä enemmän keisarinnatkin paljastavat, sen enemmän heidän peräänsä kuolataan. Tulee mieleen nuoruuden juhannustanssit. Vetonaulaksi oli tuotu BB:n kaltainen isoryntäinen blondi, joka oli raskaana. Lehdessä kehuttiin onnistunutta valintaa. Markkinamies oli saanut kaksi kärpästä yhdellä iskulla, rintojen lisäksi myös viimeisillään olevan vatsan.

Ei kommentteja: